Dílo rakouského skladatele Albana Berga, které vznikalo v letech 1915 až 1921, se řadí k operní avantgardě dvacátého století. Přibližně hodinu a půl dlouhá opera, jejíž libreto si Berg napsal sám na základě fragmentu divadelní hry Georga Büchnera, nemá žádnou přestávku. Skutečnou výzvou je látka pro orchestr, protože každý z nástrojů má v podstatě vlastní part.
Berg pojal Vojcka jako sestavu patnácti relativně krátkých scén, přičemž každá z nich se liší hudební formou. První dějství se tak rozpadá do pěti fragmentů (mj. suity, rapsodie, vojenského pochodu nebo ukolébavky), druhé je uzavřenou symfonií o pěti větách, klíčové je i použití opakovaných leitmotivů. Vojcek je hudebně náročný kus, který reflektuje nesmyslnou krutost (nejen) první světové války. Příběh vypráví o běžném životě vojáků na německé vesnici, přičemž Bergovy postavy jsou opsané ze skutečného života.
„Oslnivá produkce!“ – Financial Times
„Jedna z nejlepších inscenací sezóny.“ – Philadelphia Inquirer
Do Metropolitní opery se Vojcek vrací v novém nastudování Williama Kentridge, jež vychází z jeho vlastní inscenace pro operní festival v Salcburku. Kentridge jej vizuálně zahalil do temných barev, ať už jde o kostýmy nebo projekce, které dotváří syrovou, časem i prostorem neukotvenou atmosféru.
Hlavní postavu ztvárnil švédský barytonista Peter Mattei, dlouholetý člen ansámblu newyorského operního domu. Debutoval v roce 2002 ve Figarově svatbě W. A. Mozarta, v jeho současném repertoáru najdeme mimo jiné hned dvě role v dílech Richarda Wagnera. Sekundují mu Gerhard Siegel jako Kapitán, Christian Van Horn v partu Doktora nebo Elza van den Heever jako Marie. Orchestr řídí Yannick Nézet-Séguin.
V únoru pak budou přenosy z Met pokračovat slavnou operou Porgy & Bess, což je unikátní propojení operní tradice a amerického jazzu z pera bratří Gershwinů. Diváci se mohou rovněž těšit na nové nastudování Wagnerova Bludného Holanďana nebo na Donizettiho Marii Stuartovnu, v níž září sopranistka Diana Damrau.