PR • 26. 3. 2018

Tři balety na Bernsteinovu hudbu připomenou 100 let od géniova narození

„Abyste dokázali něco úžasného, potřebujete dvě věci: plán a nedostatek času,“ prohlásil legendární skladatel Leonard Bernstein, autor muzikálu West Side Story. Královská opera v Londýně se jeho výrokem inspirovala a v rekordně krátkém čase připravila unikátní baletní program, kterým připomene 100 let od narození tohoto velkého skladatele.

Bernsteinovy narozeniny • ROH

Zobrazit více

V kinech

Nehraje se

Zobrazit program

Trailer

Přehrát

Komponovanému baletnímu programu na Bernsteinovu hudbu vévodí hned dvě světové premiéry – jedna s názvem Yugen od stálého choreografa souboru Waynea McGregora a druhá pojmenovaná Corybantic Games od hostujícího choreografa Christophera Wheeldona. Jádro komponovaného večera pak tvoří první obnovená inscenace Věk úzkosti choreografa Liama Scarletta, kterou vytvořil v roce 2014 na hloubavou hudbu Bernsteinovy Druhé symfonie. Oslavné představení přijde v přímém přenosu z Londýna i do českých kin, a to v úterý 27. března.

„Hodně naposlouchávání, a pak najednou přijde něco, co vás zasáhne jako ideální volba pro baletní etudu,” reaguje choreograf Wayne McGregor na dotaz, jak postupoval při vytváření tanečního příběhu na Bernsteinovu hudbu. „Bernstein složil bezpočet perel přímo pro divadelní, muzikálový, potažmo filmový svět, takže pro mě bylo velice složité vybrat si z toho jedno jediné dílo pro baletní adaptaci,” podotýká k tomu druhý choreograf Christopher Wheeldon.

Oba choreografové byli navíc pod poměrně velkým časovým presem. Královský balet je jedna z mnoha kulturních institucí, které se rozhodly přispět vlastními a zbrusu novými autorskými díly k celosvětovým oslavám jubilea věhlasného skladatele, dirigenta, hudebního pedagoga a prvotřídního popularizátora nejen klasické hudby. A je zjevné, že se v oné záplavě společenských oslav amerického velikána chce blýsknout.

Panika a zběsilost

„Wayne mohl pracovat na své etudě tuším asi jen tři týdny, já o něco déle a souběžně s dalšími zakázkami, takže to byla tzv. panická scéna, úplná zběsilost,” směje se s očima navrch hlavy Wheeldon. „Řídili jsme každý svůj soubor v sousedících tanečních zkušebnách, takže člověk tu a tam mohl přes okno pokukovat, co tvoří ten druhý. A jak už to bývá, zrovna když se vám něco nedaří a všechno kolabuje, v druhé zkušebně v té samé chvíli excelují s úžasnými finesami,” dodává rovněž se smíchem McGregor.

Pro oba choreografy byla tato práce jakýmsi citovým baletním návratem do domoviny – oba tvoří pro různé světové baletní i taneční scény, neustále cestují a nyní se oba dva setkali znovu tam, kde slavili mnoho ze svých dosavadních tvůrčích vrcholů a získali četná domácí ocenění. Oba také vyzdvihují talentovou líheň Královského baletu. „Je to krásné setkat se takhle znovu na novém díle s tanečníky, s nimiž jste v minulosti skvěle spolutvořili a jste na téže vlně, a k tomu poznat úplně nové tváře s fantastickými dovednostmi – a to všechno zkombinovat v tom samém díle,” vysvětluje Wheeldon.

Wheeldon i McGregor se také shodují, že komponovaný baletní večer, který spojuje Bernsteinova úchvatná hudba, hravě spojí i všechny diváky – ty, kteří jsou do baletního světa plně zasvěcení, i ty, kteří třeba uvidí svůj první balet v životě či dokonce neznají ani dílo samotného amerického skladatele. Divák totiž dostane od všeho trochu – obnovená baletní inscenace Věk úzkosti choreografa Liama Scarletta je ukázka vypravěčského tanečního mistrovství – dramatičnost, živý rytmus, zápletka, akce, rozuzlení v krásných baletních figurách.

Wheeldon a McGregor zase odkryjí jinou část Bernsteinova širokého hudebního obzoru – lyričnost, poezii, hravost, snovou představivost, lásku a vášeň v mnoha jiných podobách. Tvůrci zkrátka chtějí poukázat autorsky výjimečnou baletní řečí na celou šíři Bernsteinova hudebního talentu – geniální americký skladatel sám proslul tím, jak dokázal propojovat vážnou a populární hudbu v dokonalém souznění. Rád fúzoval, dával dohromady různé hudební směry 20. století s lidovou hudbou i s klasickou a využíval bohatou instrumentaci. Byl celý život věrný svému mottu: „Neškatulkuji hudbu do různých směrů, historických souvislostí, nepoměřuji hudbu klasickou s hudbou populární. Rozlišuji jen mezi hudbou dobrou a špatnou.”

Zpět
Tři balety na Bernsteinovu hudbu připomenou 100 let od géniova narození
Menu Nahoru

Tento web využívá k poskytování služeb, personalizaci reklamy a analýze návštěvnosti soubory cookie.
Používáním těchto webových stránek souhlasíte s využitím souborů cookie.

Souhlasím