PR • 27. 9. 2016

Temně romantický hit od tvůrců úspěšné moderní Médeie

Tři roky poté, co uhranula diváky NT Live jako pomstychtivá Médeia, se Helen McCrory ukáže z jeviště v kinech v další výrazné ženské roli, jedné z nejlepších, která byla ve 20. století napsána. Hvězdu seriálu Peaky Blinders uvidí diváci jako ženu, která opustila pohodlný život manželky soudce pro vášnivou aféru s bývalým válečným pilotem.

Tři roky poté, co uhranula diváky NT Live jako pomstychtivá Médeia, se Helen McCrory ukáže z jeviště v kinech v další výrazné ženské roli, jedné z nejlepších, která byla ve 20. století napsána. Ve čtvrtek 6. října hvězdu seriálu Peaky Blinders uvidí diváci pražského kina Aero jako ženu, která opustila pohodlný život manželky soudce pro neuspokojivou vášnivou aféru s bývalým válečným pilotem. Romantické drama Temně modré moře, do nějž jeho autor Terence Rattigan v roce 1952 promítl vlastní bolestnou zkušenost, se v létě stalo největším hitem britského Národního divadla, na který šlo jen těžko získat lístky. Záznam kritikou opěvovaného představení v režii Carrie Cracknell (Médeia), začíná v 19.45 a bude opět doprovázen českými i anglickými titulky.

Hluboce osobní mistrovský kus

Helen McCrory titul Temně modré moře jako první před lety doporučil slavný dramatik Harold Pinter. Když jsem ho pak četla, pochopila jsem proč. Nejen že jde o krásně vytvořenou hru. Její jednoduchost a jazyková úspornost jsou dokonalé, chválí dílo herečka. Hru v roce 1949 inspirovala sebevražda bývalého milence Terence Rattigana, homosexuální dramatik tak do ní otiskl vlastní smutek, frustraci, vinu i pocit studu z tehdy zakázaných citů. Jeho mistrovské dílo, které se obecenstvu poprvé za velkého úspěchu ukázalo v roce 1952, kromě nešťastného milostného vztahu vypráví i o objevování ženské nezávislosti. Rattigan Temně modré moře napsal před nástupem feministického hnutí. Jeho hrdinka Hester jistě nečetla knihy od Germaine Greer a podobné. Její hlas je tedy víc zmatený, poprvé poznává sama sebe, popisuje McCrory. Podle ní však drama vypovídá nejen o postavení žen v 50. let, ale i o tom, jaké to je, když vložíte své naděje a štěstí do jiných lidí. To vše sleduje autor s hlubokým citem i záblesky humoru. Přece jen, Rattigan se nejdříve proslavil díky komediím, připomíná herečka.

 

Od Médeie do činžáku

McCrory si na prknech National Theatre i před kamerami NT Live zahrála už jinou složitou ženskou postavu po svém reagující na milostné problémy - Médeiu. Už v této roli ji režírovala Carrie Cracknell, která se chopila i Temně modrého moře. Do úspěšného týmu se vrátil také scénograf Tom Scutt (Nebezpečné známosti), jenž pro prostředí jeviště NT Lyttelton vytvořil činžovní dům s tenkými stěnami, v němž soukromý život není nikdy zcela soukromý. Na rozdíl od zmodernizované řecké tragédie Médeie, Rattiganův kus zůstal i v této inscenaci v roce 1952. Odehrává se během jednoho dlouhého dne, na jehož začátku najdou sousedi Hester po nepodařeném pokusu o sebevraždu. Osud Hester se stal námětem i dvou filmů, s Vivien Leigh, resp. s Rachel Weisz a Tomem Hiddlestonem v hlavních rolích. Po boku Helen McCrory si postavu zklamaného pilota RAF, jenž po válce už nedokáže žít naplno, zahrál Tom Burke, známý ze seriálů Tři mušketýři či Vojna a mír.

Výmluvné je, že se nejedná o radikální produkci, ale o směs úcty a svěžího života aplikovaného mladou hip režisérkou. Její inscenace je nádherně vyvážená a vybraně smutná. Zůstává věrná Rattiganově době, ale jemně ji vylepšuje nevšedně ambientním zvukovým designem Petera Rice, díky němuž poloprůsvitný bytový dům Toma Scutta působí jako obrovské, osamělé stvoření a stín Hester, fenomenálně zahrané Helen McCrory.

Andrzej Lukowski, časopis Time Out

Zpět
Temně romantický hit od tvůrců úspěšné moderní Médeie
Menu Nahoru

Tento web využívá k poskytování služeb, personalizaci reklamy a analýze návštěvnosti soubory cookie.
Používáním těchto webových stránek souhlasíte s využitím souborů cookie.

Souhlasím