Světově nejhranější česká opera o nešťastné lásce vodní víly k pozemskému princi se v letošní sezóně dočká už 27. uvedení v historii Met. Po famózním úspěchu inscenace Rusalky ze sezony 2013/14 se jí podle dosavadních kritik daří naplnit vysoká očekávání. Představení láká na opulentní výpravu, sugestivní herecké výkony a syrové pojetí příběhu, který namísto krotké pohádkovosti vsadil na psychologické drama. Slavné měsíční árie a hlavní role se zhostí současná hvězda světových jevišť, Kristine Opolais, na jejíž výkon je upřena hlavní pozornost. Vzhledem k velkému diváckému zájmu uvedou česká kina Rusalku v přímém přenosu z Metropolitní opery v sobotu 25. února, a několik kin v průběhu března a dubna opakovaně i ze záznamu
Dvořákova Rusalka by mohla být nečekaným hitem sezóny v Metropolitní opeře. Operní odpověď na pohádkový příběh Malé mořské víly je neuvěřitelně temné, sexy drama. Záhadné, zlověstné a fantaskní režijní zpracování v kombinaci se smyslným zpěvem pohledného obsazení dohromady vytváří romantickou energii vzácnou jak pro Met, tak jakoukoli jinou operu, vychválil Anthony Tommasini z The New York Times novou inscenaci Rusalky, která měla v Met premiéru ve čtvrtek 2. února.
Kontroverzní režisérka a zářivá Rusalka
Opera Rusalka se na pódiu Met poprvé objevila teprve v roce 1993, tedy necelých sto let po svém vzniku. V nastudování Otty Schenka se v ní před třemi lety v rámci přímých přenosů blýskla hvězdná sopranistka Renée Fleming a představení se stalo senzací. Přímý přenos do kin v únoru 2014 strhl rekord v návštěvnosti, která přesáhla 9000 diváků. Další tisícovka lidí tehdy sledovala Rusalku u obřího plátna na pražském Náměstí republiky.
Letošní nové inscenace se režijně ujala držitelka prestižního divadelního ocenění Tony Award, Mary Zimmerman, jejíž radikálně pojaté inscenace způsobily v rané éře ředitele Met Petera Gelba rozruch u operní kritiky.
V roli Rusalky se v Metropolitní opeře dosud objevily tři pěvkyně: kromě Renée Fleming též Gabriela Beňačková a Gwynne Geyer. Letos jejich řadu doplní Lotyška Kristine Opolais, která sklízela nadšené ovace v loňských Pucciniho operách Madame Butterfly a Manon Lescaut přenášených i do českých kin. A kritika nešetří chválou ani v případě Opolaisina posledního výkonu v roli nešťastné vodní víly. Bezkonkurenční obsazení v čele s úžasným sopránem Kristine Opolais, která zde podává zářivý a chvějivě křehký hlasový výkon, vyznávají se z obdivu NY Times. V květnu se pěvkyně objeví jako jedna z účinkujících na Gala k 50. výročí Metropolitní opery v Lincolnově centru.
Vášnivá ježibaba a debutující kněžna
V hlavní záporné roli Ježibaby se představí americká mezzosopranistka Jamie Barton, kterou diváci naposledy mohli vidět v lednovém přenosu Nabucca po boku Plácida Dominga. V Metropolitní opeře debutovala teprve v roce 2009 Mozartovou Kouzelnou flétnou. O jejím výkonu v roli Ježibaby napsal kritik New York Observeru, že byl ohromen „vášní, s jakou se vrhla do své role” a dodal, že „je těžké nalézt dostatečná superlativa pro popis jejího hlasu.”
V roli Prince doplní Kristinu Opolais ztepilý americký tenorista Brandon Jovanovich, který si ji mohl vyzkoušet už dříve v Chicagské opeře. V Metropolitní opeře debutoval před sedmi lety jako Don José v Bizetově Carmen.
Trojici hlavních aktérů doplní Eric Owens v roli Vodníka. Také jeho výkon popisuje americký tisk jako „přesvědčivý”, „mocný” a „okouzlující”. Americký basbarytonista zazářil v rámci letošní přenosové sezony v hojně diskutované Lásce zdaleka. Rusalka v Met vítá rovněž jednu debutantku: v roli Cizí kněžny se vůbec poprvé objeví Švédka Katarina Dalayman.
Scénu v inscenaci dostal na starost Daniel Ostling, který má na kontě mj. nominaci na Tony Award za scénografii hry Mary Zimmerman Metamorphoses. S režisérkou spolupracoval i na jejích kontroverzních inscenacích Lucia di Lammermoor a La Somnambula.