Ve čtvrtek 2. února v kinech zahraje symfonický orchestr, pod taktovkou samotného Mozarta a jeho závistivého kolegy Salieriho. Nové velkolepé představení slavného dramatu Petera Shaffera Amadeus, které v 80. letech Miloš Forman zadaptoval do osmioscarového filmu, nadchlo v Londýně diváky i kritiky. Nyní si strhující příběh o hudbě, moci a žárlivosti můžou naplno vychutnat i čeští fanoušci. Stačí 2. února navštívit kina Aero nebo Oko v Praze, Vesmír v Náchodě či Jitřenka v Semilech. Přímý přenos z největšího jeviště britského Národního divadla opatřený českými i anglickými titulky začne v 19.45.
Mozart, hvězda dneška
Inscenaci, kterou recenzenti označili za dokonale vyladěnou a potěšení pro davy, režíroval Michael Longhurst. Ten svůj talent pro moderní zpracování klasiky předvedl už v pozoruhodném představení Carmen Disruption, mezi jeho úspěchy patří také režie inscenačně nesnadné hry Paralelní vesmíry. Amadeus, nejslavnější dílo loni zesnulého Petera Shaffera, měl světovou premiéru právě v National Theatre v roce 1979. Pětatřicetiletý Longhurst se ho rozhodl zpřístupnit nové generaci. Ostatně Mozart v populárním kusu oceněném pěti soškami Tony vystupuje jako nevychovaný mladík plný energie a sebevědomí. Mezi ním a jeho nemesis Salierim existuje propast umělecká, společenská i generační.
Živý orchestr na scéně
V roli frustrovaného Salieriho, který se nedokáže vyrovnat s vlastní průměrností, září Lucian Msamati, jehož jsme díky přenosům Divadla v kině mohli vidět jako Jaga v dramatu Othello od Královské shakespearovské společnosti či v moderní Shakespearově Komedii omylů od National Theatre, známý je i ze seriálů Hra o trůny a Taboo. Živelného Mozarta si užívá Adam Gillen, jemuž Amadeus poskytl dosud největší hereckou příležitost. Nepřeslechnutelnou hvězdou přepychového představení je i orchestr Soutbank Sinfonia složený z čerstvě vystudovaných hudebníků, jenž na jevišti sálu Olivier hraje každý večer živě.
„Jde o vzrušující představení, od začátku do konce. Je naplněné detaily až po okraj, žádné prostoje. Díky Michaelovi je každý okamžik bohatý. Pořád se na scéně něco mění, pořád dáváte pozor. Uvidíte skvělé komické momenty i epické drama - představení nabízí vše, co divadlo nabídnout může. A Mozartova hudba je třešničkou na dortu!," láká diváky představitel Amadea Adam Gillen.
Troufalé rozhodnutí dostat na jeviště celý orchestr, který bude za pochodu hrát Mozartovy největší hity, v tomto úžasném revivalu Amadea nepřekáží lidskému dramatu. … Autor hry Peter Shaffer byl zastáncem „totálního divadla“, směsi herectví, pantomimy, hudby a dalších věcí, které hru změní v symfonickou epiku.… Řekl bych, že tohle představení je právě takovým totálním divadlem a je díky tomu naprosto báječné.
Andrzej Lukowski, Time Out