Pařížskou kurtizánu Violettu hraje sopranistka Diana Damrau, oddaného i žárlivého Alfreda tenorista Juan Diego Flórez a jeho otce barytonista Quinn Kelsey. Přímý přenos Traviaty v českých kinech bude už tuto sobotu 15. prosince.
Famózní pěvecké výkony
„Trojice hlavních pěvců je prostě brilantní,“ nešetří superlativy The National Review. Hlas německé sopranistky Diany Damrau v úloze zbloudilé kurtizány Violetty Valéry přirovnává k „dokonale vybroušenému diamantu výjimečné čistoty a lesku“.
Pěvkyni, jejíž suverénní umění ozdobilo v minulém roce mimo jiné Pražské jaro, pak stejně zdatně sekundovali oba interpreti hlavních mužských rolí. Violettin milenec Alfredo Germont zaujal v podání Juana Diega Flóreze lyrickými nuancemi a pravdivostí projevu, v němž mohl být podle NYT patrný i (záměrný) náznak prvotní plachosti.
The National Review ale zdůrazňuje také mimořádný výkon Quinna Kelseyho v roli Alfredova otce: „Kelseyho baryton je překrásný. V moři barytonů vyniká jeho hlas jedinečnou sytostí a pronikavostí a je zcela rozeznatelný: zkrátka oblý, pevný, výrazný.“
Gala večer s Verdim a smělé plány do budoucna
„Veděl jsem, že jeho Traviata bude skvělá, nečekal jsem ale, že bude až takhle skvělá,“ píše recenzent The New York Times o dirigentském vedení Verdiho opery v podání Yannicka Nézet-Séguina. A další se přidávají. National Review zmiňuje lyrické a elegantní provedení opery, jež odhaluje Nézet-Séguinovu hlubokou a vášnivou lásku k hudbě a současně dává vyniknout Verdiho nejchytlavějším melodiím.
Recenze si však všímají i pokory nového hudebního šéfa Met – při děkování publiku pozval Yannick Nézet-Séguin na pódium celý orchestr Met, aby tak ukázal, komu především náleží ovace diváků. Montrealský rodák – dirigent a klavírista – patří přitom už téměř dvě dekády k nejvyhledávanějším dirigentům operní scény; v roce 2000 se stal hudebním ředitelem právě montrealského Metropolitního orchestru, exkluzivní závazky měl i k orchestrům v Rotterdamu či Filadelfii.
S Met spolupracuje Nézet-Séguin od roku 2009 a když v červnu roku 2016 generální ředitel Petr Gelb oznámil jeho jmenování do funkce, komentoval je slovy: „Yannick je pro nás jasná volba. Je to správný člověk ve správnou dobu, který nás posune dál“. Po odchodu legendárního Jamese Levina a konci jedné epochy se tak publikum Met může těšit na nové projekty – poprvé v historii například Met zadala zakázku na zkomponování opery ženám (Jeanine Tesori a Missy Mazzoli).
Na Verdiho Traviatu v přímém přenosu se mohou těšit diváci více než dvou tisícovek kinosálů v 73 zemích světa včetně 25 kin v českých a moravských městech.