Tři roky poté, co sklízeli ovace na Broadwayi, se oblíbená dvojice kolegů a kamarádů Ian McKellen a Patrick Stewart vrátila do Londýna, aby se i tam předvedla v mistrovské kruté komedii Harolda Pintera Země nikoho. Hru, již pozdější držitel Nobelovy ceny a jeden z nejvlivnějších a nejhranějších britských dramatiků 20. století napsal v roce 1975, režíroval Sean Mathias. S ním se hvězdy filmové série X-Men s úspěchem sešly už v roce 2009, kdy trio v Londýně uvedlo Beckettovu existenciální klasiku Čekání na Godota. Na rozdíl od ní, představení Země nikoho, které patří v Londýně nyní k nejnavštěvovanějším, uvidí i diváci v kinech. V Česku konkrétně v kinech Světozor a Aero v Praze, ve čtvrtek 15. prosince od 19.45. Přímý přenos NT Live z divadla Wyndham bude opět opatřen českými a anglickými titulky. Promítání doplní exkluzivní diskuse s režisérem a herci.
Čekání na Pintera
Od roku 2000, kdy se Ian McKellen a Patrick Stewart blízce spřátelili na natáčení filmu X-Men, se pár uznávaných britských shakespearovců sešel párkrát i na jevišti. Nejprve v roce 2009 v Londýně v Beckettově Čekání na Godota. Tuto ikonu absurdního dramatu o čtyři roky později oživili i na Broadwayi a doprovodili ji jinou existenciální hrou, Země nikoho, tentokrát od Beckettova fanouška Harolda Pintera. Všechna představení režíroval Sean Mathias, jehož v 80. letech pojil s McKellenem i soukromý vztah. Ten letos přivedl Pinterovu komedii také na britská jeviště, v hlavních rolích opět s hvězdou Pána prstenů McKellenem a hvězdou Star Treku Patrickem Stewartem. Slavné duo nyní místo Shulera Hensleyho a Billyho Crudupa doplňují herci Owen Teale (Hra o trůny) a Damien Molony (Ripper Street), jenž byl v NT Live k vidění už dvakrát, v inscenacích Světlo v pohybu a The Hard Problem. Prosincový přímý přenos dva dny před derniérou inscenace navazuje na úspěšnou spolupráci NT Live s westendovým divadlem Wyndham, odkud se do kin promítaly už hity Skylight, Pohled z mostu a Hangmen.
Fascinující komedie s alkoholem
Země nikoho sleduje dva básníky alkoholiky, jednoho neúspěšného a jednoho úspěšného ovšem s nastupující demencí, kteří se potkají v hospodě a skončí v přepychovém sídle bohatšího z nich. Na původní představení v roce 1975 jsem se šel podívat třikrát v jednom týdnu. A už tehdy jsem si přál, abych v této hře mohl hrát, vzpomínal Patrick Stewart v rozhovoru pro rádio BBC. Na textu ho fascinuje především Pinterův jazyk a fakt, že jeho postava pokaždé působí jako jiný muž. Země nikoho patří k hrám, jejichž význam si musí každý divák přebrat podle sebe. Pojednává o společenské třídě, úspěchu, identitě, paměti, všeho těchto vážných tématech, ale je v ní i záměna identit a bujarost, podotýká režisér Mathias. On i jeho herci odmítají, že by Pintera proměnili v příliš velkou komedii. Ten humor v jeho textu je. A kdyby se tato hra dala jednoduše vysvětlit, pak by nemělo smysl ji psát a vidět, myslí si McKellen.
McKellen a Stewart hrají v tomto podivně podmanivém Pinterově psychologickém dramatu znamenitě hru kdo s koho. Po úspěchu s inscenací Čekání na Godota se hvězdná dvojice vrátila k režiséru Seanu Mathiasovi. Jejich nové představení dostojí velkému očekávání.
Neil Dowden, Londonist