ROZHOVOR • 9. 12. 2015

Manfred Honeck: rozhovor

„Způsob, jakým se Vánoce odrážely v hudbě, se během let proměňoval a je zajímavé sledovat, jak se jednotliví skladatelé nechali ovlivňovat svým kulturním zázemím. Program koncertu sleduje časovou linii k Haydnovi, Mozartovi, romantismu až po současnost.“

Program vánočního koncertu České filharmonie jste sestavil jako malé umělecké dílo. Z čeho jste ho vytvořil?
Chcete-li sestavit opravdu působivý vánoční koncert, nemůžete se nechat svázat schématem ouvertura - koncert - symfonie. Chci oslavit Vánoce hudbou, a to v mnoha podobách. Musíte vzít také v úvahu, kde se koncert koná a s kým ho uskutečníte. Pro tento koncert je zásadní sbor a také účast dětí. Vždyť Vánoce jsou svátkem celé rodiny.

Program koncertu vypadá velmi neotřele a zároveň promyšleně. Bach vedle Humperdincka, Mozart vedle Čajkovského… Co jste touto dramaturgií zamýšlel?
Způsob, jakým se Vánoce odrážely v hudbě, se během let proměňoval a je zajímavé sledovat, jak se jednotliví skladatelé nechali ovlivňovat svým kulturním zázemím. Bach jistě nebyl první, kdo téma Vánoc pojednal, ale byl jedním z nejslavnějších a jeho Vánoční oratorium nemůže chybět. Program koncertu sleduje časovou linii k Haydnovi, Mozartovi, romantismu až po současnost.

Těšíte se na předvánoční týden strávený v Praze?
Znám předvánoční pražskou atmosféru. To město je kouzelné. Vánoční trhy jsou nádherné, a když nasněží, je atmosféra města obzvlášť romantická. Praha se stala důležitou součástí mé vlastní vánoční krajiny.

Je známo, že víra v Boha je základem vašeho života. Den narození Krista, 24. prosinec, následuje krátce poté, co se odehrají vaše pražské předvánoční koncerty. Může se proto pražské publikum těšit na mimořádný zážitek?
Ať jsme, či nejsme věřící, neslavíme Vánoce proto, abychom si přiťukli sklenkou vína, ale abychom si připomněli narození Ježíše Krista. Tolik umělců bylo touto událostí inspirováno - nejen hudebních skladatelů, ale i malířů, spisovatelů… Vnímám, že zejména v Praze si jsou lidé čím dál více vědomi skutečného významu Vánoc, a pokud se sejdou na koncertě, mohou společně prožít jejich neopakovatelného ducha.

Znáte nějaké české koledy? Můžeme se těšit, že si společně zazpíváme tu nejslavnostnější – Narodil se Kristus Pán?
Pro mě osobně je velice důležité zařadit do programu i českou hudbu a velmi se na to těším. Zazpívat si společně Narodil se Kristus Pán bude mimořádný zážitek.

Manfred Honeck se narodil v Rakousku a získal hudební vzdělání na Vysoké hudební škole ve Vídni. Mnoho let byl členem Vídeňské filharmonie a orchestru Vídeňské státní opery a také řídil Vídeňský mládežnický orchestr. Svou dirigentskou kariéru začínal jako asistent Claudia Abbada ve Vídni. Poté byl angažován v Curyšské opeře, kde mu v roce 1993 byla udělena prestižní Cena evropského dirigenta. K dalším působištím v počátcích jeho kariéry patří Lipsko, kde byl jedním ze tří stálých dirigentů v rozhlasovém orchestru MDR Sinfonieorchester, a Oslo, kde se narychlo na jeden rok stal hudebním ředitelem Norské národní opery a po vysoce úspěšném turné po Evropě byl na několik let angažován jako hlavní hostující dirigent Filharmonie Oslo. V letech 2000–2006 byl hudebním ředitelem Švédského rozhlasového symfonického orchestru ve Stockholmu, v letech 2007–2011 pak hudebním ředitelem Státní opery ve Stuttgartu. V období 2008–2011 zastával Manfred Honeck post hlavního hostujícího dirigenta České filharmonie. Tento post znovu přijal na začátku sezony 2013/14 na další tříleté období. Manfred Honeck od sezony 2008/2009 působí jako hudební ředitel Pittsburského symfonického orchestru. Po dvou prodlouženích smlouvy s ním bude spolupracovat až do konce sezony 2019/2020. Jako hostující dirigent spolupracoval ve světě s řadou prvotřídních těles, jako jsou Bavarian Radio Symphony Orchestra, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Gewandhausorchester Leipzig, Staatskapelle Dresden, Royal Concertgebouw Orchestra, London Symphony Orchestra, Orchestre de Paris, Accademia di Santa Cecilia Rome a Vídeňská filharmonie. Orchestry, které řídil v USA, zahrnují Newyorskou filharmonii, The Cleveland Orchestra, Chicagský symfonický orchestr, Filharmonii Los Angeles a Bostonský symfonický orchestr. Je rovněž pravidelným hostem na Festivalu ve Verbier. V roce 2010 získal Manfred Honeck čestný doktorát na St. Vincent College ve městě Latrobe ve státě Pensylvánie a v loňském roce byl čestným doktorátem honorován také na Carnegie Mellon University v Pittsburgu. Kromě toho je již přes patnáct let uměleckým ředitelem Mezinárodních koncertů ve Wolfeggu v Německu.

Zpět
Manfred Honeck: rozhovor
Menu Nahoru