Ve one-woman-show, kterou napsala Australanka Suzie Miller, si můžete na plátně užít všechny polohy talentované nové herecké hvězdy, známé ze seriálu Na mušce (Killing Eve) nebo z historického dramatu Ridleyho Scotta Poslední souboj. Její neuvěřitelně silný výkon v divadle Harolda Pintera nedaleko Leicester Square režíroval Justin Martin, dlouholetý spolupracovník Stephena Daldryho.
Hra, která chce něco změnit
Latinský výraz „prima facie“ znamená „na první pohled“ a v právnických kruzích se používá k vyjádření toho, že existuje dostatek podpůrných důkazů k doložení určitého případu. Hlavní hrdinkou hry Prima Facie je mladá advokátka, která se vypracovala z nuzných poměrů ve skvělou právničku často obhajující muže obviněné ze znásilnění, a která po sexuálním napadení kolegou objevuje limity současného práva. V britské premiéře dostala tvář Jodie Comer, která podle kritiků v emocionálně i fyzické náročné roli obstála na výbornou. Druhou štaci už má naplánovanou na příští jaro na Broadwayi.
Hra se poprvé divákům ukázala v roce 2019 v Austrálii, rodné zemi bývalé advokátky specializované na lidská práva a práva dětí Suzie Miller. Vzhledem k tomu, že australský právní systém vychází z britského, hra nepotřebovala pro své nové uvedení mnoho úprav. „Navíc i v Británii je počet odsouzených v případech sexuálního napadení podobně žalostně malý jako u nás,“ upozornila dramatička v rozhovoru pro deník Independent. Miller studovala drama, zatímco se živila jako advokátka, v roce 2010 právo kvůli divadlu definitivně opustila. Námět Prima Facie měla v hlavě dlouho, zaražená tím, kolik žen z jejího okolí se v životě se sexuálním násilí setkalo, hru pak napsala po propuknutí hnutí #MeToo. „Jak je možné, že polovina populace je vystavena nebo ohrožena sexuálním násilím, a přitom o tom nemluvíme způsobem, který by předpokládal, že se něco změní?“ stojí v jádru její hry. „Dnes už působí směšně, že ještě v 90. letech bylo legální, pokud ženu znásilnil její manžel. Snad bude v budoucnu stejně směšné pomyšlení, že jsme někdy očekávali, že samy ženy nás přesvědčí o tom, že byly znásilněny,“ doufá.
Hvězdné novinky NT Live
Do aktuální sezóny cyklu divadelních přenosů z Londýna přibylo několik dalších hvězdných představení. V září se v kině Aero ukáže Ralph Fiennes, tentokrát v roli Roberta Mosese, mistra manipulace a svého času nejmocnějšího muže v New Yorku. Novou hru Straight Line Crazy podle skutečného osudu napsal veterán David Hare (Skylight, Nejdu do toho). Na říjen je přichystána nová komedie Jack Absolute v tom zase lítá, nová verze klasické veselohry Roberta Sheridana Rivalové, kterou do prostředí letců RAF za druhé světové války přesadili dramatik Richard Bean a hvězda jeho hitu Sám na dva šéfy Oliver Chris. V prosinci nás pak zahřeje Shakespearova nestárnoucí letní romantická komedie z italské riviéry Mnoho povyku pro nic, v hlavní roli s hvězdou seriálu IT Crowd Katherine Parkinson.
★★★★ ★
„Zapomeňte na všechna televizní ocenění Jodie Comer. Její mimořádný debut na jevišti ve West Endu odhaluje nejen silné vokální schopnosti (něco, co u hvězd plátna není samozřejmé), ale naprosto oslnivou fyzickou expresivitu a maximální emocionální sílu. Jako by si podmaňovala vyprodané sály už po celá desetiletí – tak moc ovládá svou fascinující sólovou show, která během 95 minut nikdy neochabne. Je živá a energická a – přes všechny hluboké a zdrcující emoce v závěru – srší vtipem. Jodie Comer je fenomén. A hra Suzie Miller je k tomu jednou z nejdůležitějších, které v tomto desetiletí uvidíme.
Libby Purves, BritishTheatre.com