Současná Julie žije v Londýně, v luxusním bytě svých rodičů a právě slaví narozeniny. Divoká noc se ovšem brzy zvrhne v osudové ráno, když ztracená a osamělá dívka naváže vztah s řidičem svého otce. Mladá dramatička Polly Stenham přepsala Strindbergovo dílo z moderního, feministického pohledu, režie se chopila odbornice na dramata nešťastných žen Carrie Cracknell (Médeia, Temně modré moře) a titulní roli dostala Vanessa Kirby, jež se rolí tápající party girl (princezny Margaret) proslavila v seriálu The Crown. Přímý přenos z jeviště NT Lyttelton začíná ve čtvrtek 6. září v 19.45 v pražském kině Aero. Představení, které vás smete, běží 90 minut bez přestávky.
Klasika v ženské úpravě
„Nadchla mě představa vzít klasiku z divadelního kanonu, kterou napsal muž, a dát jí jiný rámec, přesměrovat ji k ženským postavám. Chápu to skoro jako politický čin,” vysvětlila 32letá dramatička Polly Stenham, proč přijala nabídku zmodernizovat pro britské Národní divadlo slavné drama Slečna Julie. Zatímco August Strindberg, který se netajil svými misogynními názory, stál v příběhu na straně sluhy Jeana, Stenham našla víc pochopení pro titulní hrdinku. „Julie je moderní holka. Pije, bere drogy, souloží, je docela divoká. Ale původní hra je k ní dost krutá. Já jsem chtěla vykreslit, jak by se podobná holka z vyšší společenské třídy chovala dneska, kdy už je všechno dovolené. Přesto žijeme v misogynní kultuře, čímž se do jejích činů dostává i víc studu,” popisovala Stenham v pořadu rádia BBC 4 Woman’s Hour.
Její modernizace zahrnuje také změnu barvy pleti postav služebných, Jeana a Kristiny, on má nyní africké kořeny, ona pochází z Brazílie. „To víc odpovídá dnešnímu stavu Londýna. Rasové problémy souvisí s těmi třídními a s ekonomickou migrací, tak to v multikulturním světě chodí,” podotýká dramatička. I proto režisérce Carrie Cracknell nevadilo v podstatě domácí drama inscenovat ve velkém sále Lyttelton, kam se vejde skoro tisícovka diváků. „To drama může být malé, ale má velký dopad. Polly nevypráví jen o sexuálním chování jednotlivců, ale i o neoliberalismu, feminismu, rase a třídě. Představení tak začíná obrovskou rave party a končí intimní scénou osamělé ženy v kuchyni,” uvedla režisérka pro Woman’s Hour, jak se s prostorem vyrovnala. Se scénou jí jako obvykle pomohl talentovaný Tom Scutt, jehož práci už NT Live ukázala v přenosech Médeia, Temně modré moře a Nebezpečné známosti.