Všestranná herečka, kterou diváci NT Live znají z muzikálu Follies, si letos poprvé zahrála se svou dcerou Bessie Carter, známou ze seriálu Bridgertonovi. V morální satiře G. B. Shawa Živnost paní Warrenové se převtělila do až příliš pragmatické matky z chudých poměrů, která zastává hodnoty patriarchálního řádu, na němž zbohatla. Její dcera je naopak emancipovaná, svobodomyslná a privilegovaná. Jak dopadne střet mezi morálkou a nezávislostí, tradicemi a pokrokem? Představení v režii Dominica Cookea (NT Live: Follies, Dobrý), natočené živě v Garrick Theatre ve West Endu, uvede s českými titulky 28. října pražské kino Aero.
Vynikající ženské hrdinky
Imelda Staunton chtěla se svou jedinou dcerou pracovat už dlouho. „Navzájem jsme si to řekly ale až loni v létě,“ svěřila se deníku Independent. Hru G. B. Shawa vybral režisér Dominic Cooke, s nímž herečka už několikrát úspěšně pracovala, především na muzikálech. Staunton se nejdřív zdráhala, na začátku kariéry si v Živnosti paní Warrenové zahrála roli dcery titulní hrdinky a hra jí připadala staromódní. „Myslím, že tehdy jsem moc ani nevěděla, o čem to je. Dominic mi řekl, ať si hru přečtu znovu,“ vyprávěla ImeldaStaunton v rozhovoru pro deník Guardian. Herečka poslechla a uvědomila si, že Shaw byl nejen průkopníkem v boji za práva žen. Ale také vzácným příkladem pozdně viktoriánského dramatika, který uměl a chtěl psát vynikající ženské postavy. „Miluju složitost vztahu paní Warrenové a její dcery. Není nutně řešitelná, protože obě ženy jsou stejně silné,“ říká Staunton v rozhovoru pro Independent.
Podívejte se na trailer v originálním znění zde.
Zakázané společenské drama
George Bernard Shaw, jehož dílo už NT Live uvedlo před deseti lety v podobě komedie Člověk a nadčlověk s Ralphem Fiennesem, napsal provokativní satiru v roce 1893, cenzura ji ovšem až do roku 1925 nepustila na jeviště (poprvé se hrála v lednu 1902 v soukromém klubu). Vadilo, že v ní autor vyjádřil svůj názor, že k prostituci ženy nevede morální selhání, ale ekonomická nutnost. Dnes jeho ostré společenskédrama už není tak radikální jako na přelomu 19. a 20. století, stále však působí aktuálně. Zabývá se totiž tématy ženské volby, morální pokrytectví a etiky způsobem, který přímo odráží moderní debaty o financování institucí. Bessie Carter dílo charakterizuje jako „hru o dvou ženách, které se ocitly v mužském světě – ve kterém bohužel stále žijeme – a nechtějí se řídit jeho pravidly“. Jak herečku cituje Guardian, „vzásadě v ní jde o kapitalismus a mohla být napsána v posledních dvou letech. Ptá se, jak dlouho ještě můžeme všichni odvracet zrak, než budeme muset čelit tomu, co se ve skutečnosti děje v temných zákoutích?“
★★★★★
„Cookeův rychlý režijní styl jemně zvyšuje napětí s něžností malířského štětce, ovšem i s razancí úderu do žaludku. … Navzdory hvězdným hercům a jejich vybroušeným výkonům je to hlavně Shawova zdatná výmluvnost, která je středem pozornosti v tomto tichém, ale drásavém revivalu.
Alexander Cohen, BroadwayWorld.com