PR • 25. 9. 2018
Film o newyorské Met oslavuje 50 let Lincoln Centra i s jeho temnou historií
Znovuzrození slavné Metropolitní opery v Lincolnově centru a s tím související kulturní a urbanistický rozmach New Yorku v 50. a 60. letech mapuje nový film The Opera House, který právě vstupuje do kin.
Snímek, který je podle Hollywood Reporteru „svátkem pro všechny milovníky opery”, může být aperitivem před hlavní sezónou operních přenosů z MET. Jeho premiéra je už tuto sobotu 29. září ve Světozoru v rámci festivalu Film a architektura.
Snímek uznávané dokumentaristky Susan Froemke vypráví o stěhování slavné Metropolitní opery do Lincolnova centra v roce 1966. Už tehdy legendární instituce, kterou proslavilo účinkování i takových hvězd jako Antonia Scottiho, Giovanniho Martinelliho nebo Enrica Carusa, potřebovala nové a důstojnější prostory.
Diváci se tak seznamují nejen s velmi autokratickým ředitelem opery Rudolfem Bingem, ale také s urbanistickou legendou Robertem Mosesem, člověkem, který kvůli projektu neváhal srovnat se zemí celé okolní sousedství. Ve snímku je také zmíněn architekt Wallace Harrison, který chtěl z opery vytvořit mekku modernismu s vesmírnými prvky, a tak se v historii Lincolnova centra navždy zapsal jako tvůrce ikonických křišťálových lustrů přezdívaných Sputniky. Jak napsaly Los Angeles Times, film je tak „oslavou nejen stavby operního domu, ale i kreativity samotné”.
Legendární Leontyne Price na scéně
Froemke dává v The Opera House prostor i umělcům, kteří unikátní prostory moderního centra zaplnili svým zpěvem. Ve snímku vzpomíná na své působení legendární sopranistka Leontyne Price, která strávila v Metropolitní opeře mnoho úspěšných let a stála i u samotného otevření nové budovy v inscenaci Barberovy opery Antonius a Kleopatra v režii Franca Zeffirelliho.
The Opera House se ovšem nebojí otevřít i temnou kapitolu své historie. Zatímco ve snímku zaznívají klasické melodie od Verdiho, Wagnera nebo Pucciniho, dokument odhaluje, že operní svatostánek měl v rámci tehdy probíhající studené války i propagandistickou funkci a jeho stavbě musela ustoupit řada domů chudinských čtvrtí.

Snímek, který měl premiéru v samotné Metropolitní opeře v rámci newyorského filmového festivalu, režírovala oceňovaná dokumentaristka Susan Froemke. Historii newyorských kulturních institucí se věnuje delší dobu, naposledy například v dokumentu The Audition, který sleduje každoroční výběr nových talentů do ansámblu opery.