Snímek, který je podle Hollywood Reporteru „svátkem pro všechny milovníky opery”, může být aperitivem před hlavní sezónou operních přenosů z MET. Jeho premiéra je už tuto sobotu 29. září ve Světozoru v rámci festivalu Film a architektura.
Snímek uznávané dokumentaristky Susan Froemke vypráví o stěhování slavné Metropolitní opery do Lincolnova centra v roce 1966. Už tehdy legendární instituce, kterou proslavilo účinkování i takových hvězd jako Antonia Scottiho, Giovanniho Martinelliho nebo Enrica Carusa, potřebovala nové a důstojnější prostory.
Diváci se tak seznamují nejen s velmi autokratickým ředitelem opery Rudolfem Bingem, ale také s urbanistickou legendou Robertem Mosesem, člověkem, který kvůli projektu neváhal srovnat se zemí celé okolní sousedství. Ve snímku je také zmíněn architekt Wallace Harrison, který chtěl z opery vytvořit mekku modernismu s vesmírnými prvky, a tak se v historii Lincolnova centra navždy zapsal jako tvůrce ikonických křišťálových lustrů přezdívaných Sputniky. Jak napsaly Los Angeles Times, film je tak „oslavou nejen stavby operního domu, ale i kreativity samotné”.
Legendární Leontyne Price na scéně
Froemke dává v The Opera House prostor i umělcům, kteří unikátní prostory moderního centra zaplnili svým zpěvem. Ve snímku vzpomíná na své působení legendární sopranistka Leontyne Price, která strávila v Metropolitní opeře mnoho úspěšných let a stála i u samotného otevření nové budovy v inscenaci Barberovy opery Antonius a Kleopatra v režii Franca Zeffirelliho.
The Opera House se ovšem nebojí otevřít i temnou kapitolu své historie. Zatímco ve snímku zaznívají klasické melodie od Verdiho, Wagnera nebo Pucciniho, dokument odhaluje, že operní svatostánek měl v rámci tehdy probíhající studené války i propagandistickou funkci a jeho stavbě musela ustoupit řada domů chudinských čtvrtí.
Snímek, který měl premiéru v samotné Metropolitní opeře v rámci newyorského filmového festivalu, režírovala oceňovaná dokumentaristka Susan Froemke. Historii newyorských kulturních institucí se věnuje delší dobu, naposledy například v dokumentu The Audition, který sleduje každoroční výběr nových talentů do ansámblu opery.