Role, pro kterou byla přímo zrozena. Operní kritici se od chvíle, kdy se na prkna Met vrátila klasická adaptace Čajkovského opery Evžen Oněgin, předhánějí v superlativech na adresu hvězdné sopranistky Anny Netrebko. Grandiózní roli Taťány ztvárňuje v inscenaci Debory Warner, jež už před čtyřmi lety nadchla kritiku i diváky. V roli knížete Gremina se znovu zaskví slovenský basista Štefan Kocán a za dirigentským pultem stane třiatřicetileté „zázračné dítě“, britský dirigent s italskými předky Robin Ticciati. Už tuto sobotu, 22. dubna, bude představení živě přenášeno v rámci série Met: Live in HD do více než 2000 kinosálů v 70 zemích na celém světě včetně České republiky. Na začátku května se v některých kinech také rozběhne předprodej vstupenek na novou sezónu přenosů, která začíná 7. října 2017.
Hlavní hrdinka slavné Puškinovy literární předlohy i Čajkovského opery Taťána je z rodu žen, které v průběhu děje osobnostně „rostou“. A soudě dle mnohých pozitivních kritik posledního Oněginova nastudování v Met plní ruská operní diva Anna Netrebko toto zadání dokonale. Zatímco New York Times si pochvalují zejména slavnou „dopisovou scénu“ a mluví o tom, že do ní diva „vložila vše“, New York Observer si navíc všímá i nezřízeného nadšení obecenstva, které Annu Netrebko během děkovačky odměnilo burácením a ovacemi. Podle NY Times se navíc Taťána v podání Netrebko divákům „mění celý večer před očima“, a v roli „kombinuje zralý hlasový projev se suverénním projevem hereckým a představuje nám tak skutečnou postavu z masa a kostí.“
V titulní roli rozervaného cynika Oněgina se objeví švédský barytonista Peter Mattei. V roli alternuje s polskou hvězdou Mariuszem Kwiecieńem, který se do postavy vtělil už během přenosové sezóny 2013/2014.
Sestavu doplní Alexej Dolgov v roli Oněginova přítele a soka, básníka Vladimíra Lenského, mladá ruská mezzosopranistka Elena Maximova coby Taťánina sestra Olga a slovenský pěvec Štefan Kocán jako kníže Gremin. Ten si podle kritiky serveru bachtrack.com „v árii, v níž vyznává lásku své ženě, téměř ukořistil celé představení pro sebe.“
Lesk a nuda v dobách carského Ruska
Obnovené představení v režii Debory Warner čerpá ve stylu i v obraze z poetiky ruského prozaika a dramatika A. P. Čechova. Všeprostupující znuděnost ruské aristokracie, tolik typická mnohá Čechovova díla, se zřetelně obráží i v jevištním podání opery. Se stylem z dob carského Ruska korespondují i stylizované kulisy scénografa Toma Pye a kostýmní výtvarnice Chloe Obolenské.
Zvláštní pozornost si zaslouží účast mladičkého dirigenta Robina Ticciatiho. „Zázračné dítě“ z hudební rodiny, které se poprvé chopilo dirigentské taktovky už v patnácti letech, vede orchestr jistou rukou a způsobem, který uvádí odbornou kritiku v nadšení.
A ještě jednoho jímavého gesta si neopomněla všimnout kritika, přítomná na březnové premiéře obnoveného představení Evžena Oněgina. Na popud Anny Netrebko vzdal v závěru představení každý člen osazenstva poctu vážně nemocnému kolegovi Dmitrimu Hvorostovskému, který se měl v inscenaci původně objevit v titulní roli, bílou růží.
Vstupenky na novou sezónu už v květnu
Nedočkaví fanoušci přenosů dostanou již brzy možnost nakupovat vstupenky na novou sezónu Met přenosů 2017-18. Její program byl zveřejněn v únoru a slibuje například novou inscenaci oblíbených oper Norma a Tosca, ve kterých zazáří Sondra Radvanovsky nebo Kristine Opolais.
V Praze odstartuje většina kin rezervace a prodej abonmá na přímé přenosy z newyorské Met v úterý 2. května dopoledne. Pražská kina Aero a Světozor letos nově nabídnou abonmá k prodeji i online. Detailní informace o způsobu nákupu jednotlivých vstupenek a abonmá budou kina postupně zveřejňovat na svých webech.