Světoznámý dirigent a pěvec se představí jako starý voják Miller ve Verdiho vzácně uváděné opeře Luisa Millerová a kritiky se shodují, že jde i tentokrát o jedinečný zážitek. Ten ještě posiluje Domingovo setkání se sopranistkou Sonjou Jončevou, která v opeře podle Schillerovy předlohy ztělesní náročný titulní part Millerovy dcery Luisy. Úlohy Luisina vznešeného milence Rodolfa se bravurně ujal jeden z nejvyhledávanějších tenoristů současnosti, Piotr Beczała, který je tak s odstupem několika dekád konfrontován s rolí, v níž kdysi exceloval samotný Domingo.
Na nezapomenutelný večer s legendou světové opery se pak díky přímému přenosu z Met mohou už v sobotu 14. dubna těšit i diváci 25 českých kin. V Praze, Brně a Hradci Králové současně už brzy odstartuje předprodej na novou sezónu přenosů 2018-19.
Domingovo charisma a hvězdné výkony Jončevy a Beczały
Recenzent The New York Times (NYT) přirovnává 77letého Plácida Dominga k fenomenálnímu švýcarskému tenistovi Rogeru Federerovi – tedy v případě, že by tenista dokázal vyhrát Wimbledon i za dalších deset let. Také ostatní kritiky jsou obdivné. „Domingo znovu ukázal, že pro něj ještě nenastal čas k odchodu ze scény. Zpíval skvěle a díky vlastní zkušenosti s rolí Rodolfa věděl přesně, jaké emoce chce tato opera zdůraznit“, dodávají BroadwayWorld.
Podobně jako Domingo debutuje v roli vojáka Millera, bulharská sopranistka Sonja Jončeva debutuje v úloze jeho dcery Luisy, vystavené díky intrikám kruté volbě mezi loajalitou ke snoubenci a otci. Sama Jončeva, ostatně historicky první pěvkyně, která ztvární tři hlavní role v jediné sezóně přenosů z Met, po premiérovém večeru tweetovala: „Pořád mám adrenalin z mimořádné premiéry. Asi nejnáročnější role, jakou jsem zpívala, ale zároveň ta nejuspokojivější...“, a skládá poklonu také svým kolegům na scéně.
Jončevě se naopak poklonil list NYT: „Úloha Luisy jí sedí ještě víc než Tosca, kterou představila v Met tuto zimu. Její čistý, plynule se nesoucí soprán má v této opeře, kde Luisa vystupuje mezi temnými mužskými hlasy, výjimečný účinek.“
Třetím významným debutem je pak Rodolfo v podání Piotra Beczały. Web OperaWire zvláště vyzdvihl jeho árii „Quando le sere al placido“, v níž polský tenorista běduje nad Luisinou zradou, a označuje jeho výkon za triumfální. Všímá si také, že Bezcalovy duety s Jončevou „vystupňovaly příběh až k neuvěřitelnému vrcholu a zvedaly publikum ze sedadel“.

Plácido Domingo a Sonja Jončeva
V inscenaci, kterou v Met režijně představil Elijah Moshinsky v roce 2001 a naposledy byla uvedena před 12 lety, však pod citlivou dirigentskou taktovkou Bertranda de Billy dokonale funguje souhra všech protagonistů. New York Times chválí výkon basisty Alexandra Vingradova, který v opeře debutoval jako Rodolfův otec, hrabě Walter, za „plnou a kultivovanou vyváženost, s níž podává tuto fascinující charakterovou kombinaci sympatií a násilí“, a zaznamenal také impresi, jakou vyvolává jeho duet s – rovněž basistou – Dmitrijem Belosselským, jenž ztělesnil „impozantně úlisného“ sluhu Wurma, intrikujícího a toužícího po lásce Luisy. Uznání si vydobyla i mezzosopranistka Olesya Petrova jako ovdovělá vévodkyně Frederica, určená otcem Rodolfovi proti jeho vůli ke sňatku, která podle téhož listu naplnila všechny klíčové požadavky role.
V opeře Luisa Millerová, jedné z přelomových ve Verdiho kariéře (řeší ještě stavovský rozpor, přiklání se už ale ke komornějším lidským dramatům), tak diváci sice nakonec neuvidí obnovenou spolupráci Plácida Dominga s propuštěným dirigentem Jamesem Levinem, která by symbolicky přemostila čas zpět až do roku 1971, kdy Domingo v Met zpíval Rodolfa. Publikum však přesto čeká neopakovatelný zážitek plný úchvatných pěveckých výkonů a strhující Verdiho hudby.
Nezapomenutelným večerem z Met provede sopranistka Ailyn Peréz.