Violoncellistka je autorským projektem Cathy Marston a její osobní poctou životu a dílu hudebnice Jacqueline du Pré, která se potýkala s vážným onemocněním, roztroušenou sklerózou, která se stalo i příčinou jejího předčasného úmrtí. Cathy Marston svým křehkým baletem tak vzdává hold nejen titulní violoncellistce, ale všem pacientům, kteří s touto nemocí bojují. Onemocnění, která napadá mozek a páteřní míchu a mimo jiné ovlivňuje pohybové schopnosti pacientů, bylo samo o sobě i zajímavou choreografickou výzvou.
„Důvodem k tomu, abych vytvořila představení o Jacqueline du Pré, nebylo samotné prozkoumání roztroušené sklerózy, ale faktem je, že i moje matka touto nemocí trpí,“ popsala listu Observer. „Takže je to o něco osobnější, než by to za normálních okolností bylo.“ V hlavních rolích baletu se představí Lauren Cuthbertson jako du Pré a Matthew Ball jako Daniel Barenboim, její manžel. Úkol personifikovat její nástroj připadl tanečníkovi Marcelinovi Sambému.
Choreografie oscarového režiséra
Druhá část programu patří dnes již klasické choreografii Tance ve skupinách Jeroma Robbinse. Tento americký choreograf se, mezi řadou jiných ocenění, mohl chlubit také Oscarem, a to za režii hollywoodského muzikálu West Side Story. Dojemná elegance, to je nejčastěji zmiňovaný prvek Tanců ve skupinách už od doby jejich vzniku v roce 1969. Dílo pro pět tanečních párů napsané na hudbu polského skladatele Fryderyka Chopina dodnes slouží za příklad čistého tance a dostalo se mu nesčetných repríz napříč předními baletními scénami.
„Tance ve skupinách jsou mistrovským dílem spontaneity, které se daří znovu uchopit improvizační fluidum, které se vznáší kolem Chopinovy hudby,“ napsal Alastair Macaulay pro The New York Times, když popisoval inscenaci Královského baletu z roku 2008. Obsazení se za dvanáct let změnilo, nic to však nemění na působivosti představení, které se odehrává na prázdném jevišti a vypovídá pouze pohybem a jemnou hudbou polského hudebního romantika.
Do konce letošní sezóny kinopřenosů z prken Královského baletu v Londýně zbývají dvě představení. Prvního dubna to bude návrat k nejklasičtějšímu ze všech klasických baletů, Labutímu jezeru. Sezónu 28. května uzavře Projekt Dante, světová premiéra baletu inspirovaným slavným dílem Božská komedie. Inscenace vzniká ve spolupráci s rezidenčním choreografem Královského baletu Waynem McGregorem.