PR • 28. 11. 2019

Další přenos z londýnského baletu bude patřit pohádkovému příběhu oživlé loutky Coppélie

Série přenosů z Královského baletu v Londýně pokračuje v úterý 10. prosince klasickým a vtipným baletem Coppélie v choreografii Ninette de Valois na hudbu Léa Delibese. Hlavní roli v této „kouzelné baletní obrázkové knížce“, ideální pro předvánoční čas, ztvární Marianela Nuñez a Vadim Muntagirov.

Coppélie • ROH 2019/20

Zobrazit více

V kinech

Nehraje se

Zobrazit program

Trailer

Přehrát

Klasický balet, pohádkový příběh, v němž hraje jednu z důležitých rolí oblíbený motiv oživené loutky, měl premiéru 25. května 1870. Libreto z pera Charlese-Louis-Étienne Nuittera – mimochodem také archiváře Opery v Paříži, jenž lásce k umění obětoval svou kariéru právníka – se zakládá na dvojici povídek německého romantického spisovatele E. T. A. Hoffmanna Der Sandman a Die Puppe. Novému baletnímu představení tehdy zabránila v rozletu prusko-francouzská válka a obléhání Paříže, která nepřímo vedla ke smrti mladičké představitelky hlavní role Swanhildy, tanečnice Giuseppiny Bozzacchi. Zemřela v pouhých sedmnácti letech. Po uklidnění politické situace se nicméně Coppélie velmi rychle stala nejhranějším baletem pařížské Opery. Je také prvním baletem, v němž hrají významnou roli folklórní prvky. Autor hudby, Léo Delibes, byl vášnivým sběratelem lidových tanců a do příběhu, který se odehrává v zapadlé vesničce v tehdejším Rakousko-Uhersku vložil například čardáš, mazurku nebo polku.

Do dějin baletu se nejvíce zapsala choreografie Maria Petipy pro petrohradský Carský balet. Ta posloužila jako jistý vzor pro pozdější nastudování, opírá se o něj i choreografie Ninette de Valois, zakladatelky Královského baletu v Londýně. Její nastudování mělo premiéru v roce 1954 a i po desetiletích neztrácí na svěžesti. Příběh zlomyslného vědce a konstruktéra mechanických hraček, jakýchsi předchůdců robotů, který ve své škodolibosti vstoupí do života mladé zamilované dvojice Swanhildy a Franze prostřednictvím titulní Coppélie, dává choreografům i tanečníkům dostatečný prostor pro předvedení svého umu. Největší příležitostí je pro představitelku titulní (dvoj)role Coppélie a Swanhildy, Marianelu Nuñez. Argentinská primabalerína se narodila v roce 1982 a na prknech Královského baletu se objevila v řadě slavných kusů, jako je Spící krasavice, Labutí jezero nebo Romeo a Julie. Její výkony si pravidelně získávají velkou přízeň publika a ocenění odborné kritiky, která jí v roce 2013 přiřkla cenu Laurence Oliviera za výjimečný taneční výkon.

Kontrast realistického světa s pohádkovým, mechanického s živým, dobra a zla, komického s temným – to jsou klasické póly, na kterých se slavný balet pohybuje. Nadčasový příběh se jistě stane příjemným rozptýlením v adventním čase. Kromě premiéry 10. prosince si ji diváci budou moci v reprízách vychutnat ještě 14. prosince a 13. ledna. 

Série přenosů pokračuje prosincovým záznamem Louskáčka. Po novém roce jsou na programu jak klasické kusy Labutí jezero a Spící krasavice, tak moderní balety Violoncellistka či Projekt Dante.

Zpět
Další přenos z londýnského baletu bude patřit pohádkovému příběhu oživlé loutky Coppélie
Menu Nahoru