Cyklus Balet v kině vstupuje do nové sezóny, ve které se vrátí k prvotřídním inscenacím z Královského baletu v Londýně. Prvním podzimním přímým přenosem v kinech bude 23. října fantasticky jevištně zpracovaná Alenka v říši divů, kterou choreograf Christopher Wheeldon ve spolupráci se skladatelem Jobym Talbotem a scénografem Bobem Crowleym definoval baletní umění pro 21. století. Současně s diváky v anglické Covent Garden uvidí pestrobarevný balet pro celou rodinu v Praze, Turnově a Sušici, na záznam baletu mohou vyrazit koncem října v Hradci Králové a ve Zlíně.
Pro říjnový přímý přenos v kinech by se na scéně měla potkat téměř kompletně původní sestava tanečnic a tanečníků, pro něž invenční choreograf Wheeldon napsal jednotlivé baletní party přímo na tělo a kteří při světové premiéře v roce 2011 zakusili neopakovatelný úspěch a vyvolali mezinárodní senzaci ve všech baletních kruzích – od diváků až po kolegy z oboru a odbornou kritiku. Takový ohlas tehdy zcela nového celovečerního baletního představení zaskočil i na výsluní čerstvě se navrátivší představitelku titulní postavy Alenky Lauren Cuthbertson, která nyní bude mít možnost opět zazářit ve své životní roli.
Je to ten největší dárek, jaký může tanečník dostat od kohokoliv, nechala se slyšet v rozhovoru pro Independent, když premiérové přípravy vrcholily. Po bývalé hvězdě Darcey Bussell se Lauren Cuthbertson totiž stala další rodilou Britkou, která mezi tanečnicemi Královského baletu dosáhla až na nejprestižnější hlavní pozici primabaleríny a pro niž přímo byla napsána ústřední role zcela nového baletního opusu. Dobře vím, že taková příležitost se už nemusí opakovat, odtušila. Pro krásnou a křehkou umělkyni byla pohádková Alenka osudovou šancí i životní výzvou. Vracela se tehdy na jeviště po vyčerpávající a dlouhodobé nemoci. Infekční mononukleóza ji přikovala na lůžko a učinila z úspěšné a čerstvě korunované primabaleríny pouhý stín. Ty úmorné chvíle nepřetržitého domácího ošetřování mě doháněly k myšlenkám, že je s baletem definitivní konec. Jak bych se mohla vrátit, když mé tělo nefunguje, můj mozek nefunguje, mé oči nefungují? Ale vrátila se. A ve vší parádě. Protože jak si sama v průběhu rekonvalescence stále vštěpovala: Jsem profesionál. Zvládnu to.
Publikum v říši divů
Baletní adaptací nesmrtelné knížky Lewise Carolla vytvořil choreograf Wheeldon překrásný jevištní pestrobarevný spektákl. Snoubí se v něm fantazijní příběh, groteska, parodie i satira s lyricky snovými pasážemi a v dechberoucí práci se světlem a prostorem je jasně poznat, že mladého tvůrce výrazně ovlivnil svět filmového umění - jeho obrazových iluzí a symboliky. Vznikl tak ryzí kouzelný a dějovými zvraty nabitý baletní opus, který je natolik divácky vstřícný a univerzální, že už několik let oslovuje to úplně nejširší publikum – od nejmladšího po nejstarší, od premiérového návštěvníka baletu po zcela zasvěceného. Wheeldon tak skvěle inscenačně naplnil poselství knížky geniálního Carrolla: umět se na svět dívat čistýma dětskýma očima a bezbřehou svobodnou a hravou fantazií bojovat proti jakýmkoli mocným omezencům, kteří by rádi všechno sevřeli do příkazů a zákazů a vnutili životaběhu svoji vlastní zlobnou vůli.