ARCHIV

Lidský rozměr

50% světové populace žije v městských oblastech. Předpokládá se, že v roce 2050 vzroste tento podíl na 80%. Představa megaměst je okouzlující i hrozivá. Jak navrhnout tato města, aby při tom bylo zohledněno lidské chování?

Přehrát trailer

PREMIÉRA

12. 9. 2013

V kinech

Nehraje se

Zobrazit program

Dánsko201277 min. • Režie: Andreas M. Dalsgaard • anglická verze • české titulky • DVD, Blu-Ray • 1,85 : 1 Dolby Digital
Premiéra: 12. září 2013 • Konec monopolu: 6. června 2023

Velkoměsta jsou moderní a okouzlující. Jsou však opravdu dobrými místy k životu? Vznikly jako stroje na bydlení a práci, mezi nimiž jsme nuceni se přepravovat auty. Řídí se statistikami, katastry, racionálními výpočty dopravních tepen a snahou o maximální funkčnost. Co se ale stane, když do centra našich výpočtů umístíme člověka a jeho potřeby? Vizionářský architekt Jan Gehl a jeho kolegové se snaží navrhovat města jako místa pospolitosti a blízkosti. Chtějí je osvobodit od nadvlády automobilů a vytvořit tak prostor pro chodce a cyklisty. Chtějí si "vzít zpátky veřejný prostor." Takové uvažování podporují architekti a urbanisté z celého světa: od Kodaně po Peking, od Šanghaje po New Yorku, od Los Angeles po Melbourne a od Christchurche po Dháku. Film předává divákovi 40 let zkušeností s městským plánováním a říká: mezi budovami můžeme vytvořit život. Lidský rozměr je dokumentární sci-fi z budoucnosti, která už nastala.

Lidský rozměr přispívá do diskuze, která je mimořádně aktuální i u nás: Jak docílit, aby se ve městech žilo lépe? Na příkladech několika metropolí film velmi sugestivně ukazuje, v jak živoucí a inspirativní organismus lze města citlivými zásahy proměnit, či naopak jak lze ignorantským přístupem veškerý život v ulicích zabít. Krása těch nejlepších nápadů spočívá v jednoduchosti, nejinak je tomu zde. Filmová pocta vizionářskému urbanistovi Janu Gehlovi vyniká také velmi působivou kamerou, za kterou by se nemusel stydět leckterý celovečerní film. Nutnost pro každého, koho nebaví trávit život vysedáváním v zácpách a od svého města čeká víc, než jen místo přespání a tříproudovou magistrálu před dveře kanceláře.
Jan Noháč, Aerofilms 

Biografie tvůrců a protagonistů

ANDREAS DALSGAARD režisér

Andreas Dalsgaard absolvoval v roce 2009 Národní dánskou filmovou školu. V roce 2004 získal titul v oboru vizuální antropologie na univerzitě Denise Diderota – Paříž VII a v roce 2003 titul bakaláře v oboru antropologie na univerzitě v Aarhusu. Dokument „Proměna Bogoty“ (2009, součást cyklu Cities on Speed) byl vybrán do sekce Reflecting Images na IDFA a byl promítán na mnoha dalších festivalech. Dokument „Afgánské svaly“ (2008) se stal velkým festivalovým hitem a vítězem mnoha cen a byl zakoupen mnoha vysílacími společnostmi.

SIGNE BYRGE SORENSEN producent

Signe Byrge Sørensen pracuje jako producentka již 14 let. Vystudovala obor mezinárodních rozvojových studií a komunikačních studií na univerzitě v Roskilde v Dánsku, kde získala titul MA. V roce 2003 absolvovala Eurodoc a v roce 2010 EAVE. Mezi její filmy patří snímky „“The Kid and the Clown” (2011), “Football is God” (2010), “The Perfect Muslim” (2009) and “Everlasting Moments” (2008 – fikce).

Ke stažení

Nenašli jste, co hledáte?

Objemnější soubory, včetně fotografií v tiskové kvalitě, promo materiály, plakáty atd., najdete na našem úložišti aero.capsa.cz. Na vyžádání vám k němu rádi zašleme přístupové údaje.

Zpět
Lidský rozměr
Menu Nahoru