PR • 15. 9. 2016

Vražedný svůdník Mackie Messer předvede svůj cynický kabaret

Mackie Messer se vrací na scénu britského Národního divadla Olivier a z ní i do světových kin. Ve čtvrtek 22. září v nich Mack ve skvělém podání Roryho Kinneara se svým zabijáckým šarmem zahájí osmou sezónu přenosů NT Live.

Mackie Messer se vrací na scénu. Konkrétně největší scénu britského Národního divadla Olivier a z ní i do světových kin včetně těch českých. Ve čtvrtek 22. září v nich Mack ve skvělém podání Roryho Kinneara se svým zabijáckým šarmem zahájí osmou sezónu přenosů NT Live. Přímý přenos proslulé Třígrošové opery, do níž vlivný divadelní praktik i teoretik Bertolt Brecht a novátorský skladatel Kurt Weill otiskli cynismus i avantgardu období Výmarské republiky, uvidí návštěvníci kin Aero v Praze, Scala v Brně a Vesmír v Náchodě. Promítání muzikálu z londýnského podsvětí začíná v 19.45 a je opatřeno českými a anglickými titulky nového, nemravného překladu od Simona Stephense, autora divadelního hitu Podivný případ se psem.

Milovaný kus uměleckého ředitele

Cynický muzikál ze zkorumpovaného polosvěta východního Londýna stvořili Brecht s Weillem v roce 1928. Příběh vychází z o dvě stě let starší komické Žebrácké opery Johna Gaye, kterou do němčiny přeložila Brechtova sekretářka a spolupracovnice Elisabeth Hauptmann. Ač vznik Třígrošové opery provázely chaos, víno, třenice a neustálé změny, nakonec se z ní stalo jedno z nejúspěšnějších uměleckých děl meziválečného Německa. Hra ukazuje muzikál jako seriózní umění, ale hlavně jsem ji chtěl uvést proto, že ji miluju už od šestnácti let, kdy jsem si v ní ve škole zahrál Mackieho, vysvětlil režisér představení Rufus Norris, zároveň umělecký ředitel National Theatre.

Norris také využil, že Brechtova pozůstalost je v poslední době více nakloněna úpravám třígrošové politické satiry. Na tyto dramaturgické zásahy si najal Simona Stephense, který pro NT adaptoval i bestseller Podivný případ se psem. Pracovat s tak mnohovrstevnatým textem od autorů, které respektuji, bylo privilegium, říká Stephens, který upravil např. vztah Mackieho s inspektorem Brownem a posílil ženské role, jež mu v originále připadaly příliš prázdné.

 

Zpívající Jago

I nová, grotesknější kabaretová verze Třígrošové opery vznikala za pochodu, ještě při prvních generálkách se Mack dočkal jiného osudu. Také tato úprava je dílem několika autorů, sám Stephens přiznává, že s mnoha skvělými replikami přišel představitel hlavní role Rory Kinnear. Rory je jediný herec, kterému jsem kdy řekl, že může s mým textem improvizovat, prozradil dramatik.

Také Kinnear znal Macka dobře – zahrál si ho ve čtrnácti letech ve školním představení Žebrácké opery. Populární držitel dvou cen Olivier se v NT Live ukázal už jako Hamlet nebo Jago, v muzikálu se představuje poprvé. Vždycky jsem chtěl zpívat a Třígrošová opera se zdála jako ideální začátek, díky své kombinaci hudby a dramatu. Taky se prezentuje jako laciná opera…, uvedl Kinnear s tím, že lekce zpěvu začal brát loni na podzim.

Vrstvy divadelních triků působí svěže upřímně v autenticky ošklivé vizi londýnského zkorumpovaného světa spodiny.… Drsný a pohotový přístup režiséra Rufuse Norrise míchá omšelé viktoriánské starožitnosti s jazzem a cháskou živé kapely. … Zeštíhlená adaptace Simona Stephense vyčistila text od nadbytečných proslovů a nejasných zápletek, aniž by vymazala Brechtovy špinavé otisky. … Tato Třígrošová opera je nemravnou hymnou tomu, jak sex, charisma a peníze můžou naprosto zkorumpovat rozbitou společnost.
Alice Saville, deník The Independent

Zpět
Vražedný svůdník Mackie Messer předvede svůj cynický kabaret
Menu Nahoru