Hvězda seriálů Akta X, The Fall či Sexuální výchova si v létě 2014 na scéně londýnského divadla Young Vic zahrála Blanche DuBois, stárnoucí jižanskou krásku, jejíž iluze a sebeklamy narazí na tvrdou realitu, když se přestěhuje ke své sestře (Vanessa Kirby) a jejímu manželovi (Ben Foster). Moderní inscenaci v inovativní režii Benedicta Andrewse (NT Live: Kočka na rozpálené plechové střeše), která se stala nejrychleji vyprodaným představením v historii divadla Young Vic uvidíte v kinech od 10. června.
Syrové drama na otáčivém jevišti
Druhý divadelní hit významného amerického dramatika Tennesseeho Williamse (Kočka na rozpálené plechové střeše) je známý i díky čtyroscarové filmové adaptaci Elii Kazana z roku 1951 s Marlonem Brandem a Vivien Liegh. V době její premiéry už byla hra o střetu psychicky labilní jižanské krásky Blanche s jejím brutálním švagrem Stanleym ověnčena Pulitzerovou cenou. Vypjaté syrové drama patří dodnes mezi oblíbené kusy světových divadel. Mimořádně populární bylo i její provedení v Young Vicu, nevelkém divadle nedaleko britského Národního divadla.
Hru režíroval Benedict Andrews, který v Young Vicu slavil úspěch už se svou oceněnou produkcí Tří sester. Zatímco Čechovovy hrdinky prožívaly svá dramata na scéně složené z hromady hlíny a stolků, které postupně mizely, jeho Tramvaj se odehrává na otáčivé scéně, které umocňuje spirálu šílenství, do něhož se Blanche propadá. Inscenace se kromě velkého diváckého zájmu těšila i přízni kritiků, nadšených především (ale nejen) z výkonu Gillian Anderson.
Na hraně mezi realitou a iluzí
Právě herečka proslavená seriálem Akta X celou produkci iniciovala. Ačkoliv nikdy neviděla Kazanův film, Blanche už měla dlouho na seznamu vysněných rolí. A Benedict Andrews zase figuroval na seznamu jejích oblíbených režisérů. „Něco z přímosti a pravdivosti jeho interpretací ve mně rezonovalo,“ vysvětlila Anderson v rozhovoru pro deník Independent, proč s nabídkou na režii Tramvaje oslovila právě tohoto Australana.
Andrews věrný své pověsti nehodlal kus pojmout staromódně a obalit ho do romantického oparu kostýmního melodramatu. „To hru, která byla ve své době považována za šokující, zrazuje. Jsou tam syrové postavy a syrové situace,“ říká režisér. Hru posunul do současnosti, místo jazzu pustil PJ Harvey a Benu Fosterovi navrhl, aby Stanleyho hrál jako vojáka, který se vrátil z mise v Afghánistánu. Zároveň se ale snažil v představení udržet prvek nereálna. „Hra je napsaná na hraně mezi realitou a iluzí – což je základ divadla. Stanley může reprezentovat víc animální stránku a Blanche tu iluzorní,“ doplňuje Andrews.
★★★★★
„Nikdy jsem tuto hru neviděl tak syrovou ve svých emocích, tak násilnou a hluboce znepokojující. … Její moderní inscenace je podmanivá. Otáčivé jeviště může působit jako trik režiséra s velkým egem, ale díky němu nás Andrews nutí podívat se na známou hru novýma očima. … Herci jsou prvotřídní, Gillian Anderson podává nejlepší výkon své kariéry.“
Charles Spencer, Telegraph