S kým je střihač v průběhu své práce ve styku?
Střihač je samozřejmě v nejužším kontaktu s režisérem. Spolupráce probíhá s asistentem střihu, který materiál technicky připravuje. Co vše je v kompetenci asistenta střihu je na domluvě se střihačem. Dalším úzkým spolupracovníkem je zvukař, nebo by minimálně měl být. V dnešní době už se to tolik nedělá, ale za dob, kdy se natáčelo na filmovou surovinu, byla spolupráce s ním hodně úzká. Také se říká, že střihač je nejlepší přítel herce, protože na něm hodně záleží, jak jeho charakter vybuduje. A možná, že ve výsledku i kameramana, protože v postprodukci se často stává, že střihač upravuje kompozice. V dnešní době, kdy se točí do 4K, 6K, kdy se dá bez ztráty kvality obrazu udělat výřez, se dá s obrazem hodně pracovat.
To je obrovské množství dat, to musí být ohromně náročné na techniku a hlavně na čas…
To ano. Spousta lidí si myslí, že materiál přijde do střižny a je to za chvíli sestříhané, ale často trvá třeba i několik týdnů, než si k tomu člověk může sednout a něco s tím dělat. V dnešní době dostává střihač obrovské množství materiálu. Dřív, když byla surovina, tak se materiálem muselo šetřit a jelo se na méně záběrů, tím pádem se předtím víc zkoušelo, aby byla co největší šance, že se záběr povede. Dnes je ten trend takový, že se natáčí velké kvantum materiálu, velké množství záběrů, takže je to potom pro střihače celkem někdy unavující. Délka postprodukce se tudíž paradoxně nijak nezkrátila. Technologie se zrychlila, styl práce se zrychlil, ale časově je to díky tomu množství materiálu zhruba stejně náročné, možná dokonce více.
Jak jste se dostala k učení?
Jela jsem jako lektor na Aertěk. Vždycky mě hrozně bavilo učit děti, mám děti obecně dost ráda, baví mě vzdělávat a vlastně mě to i naplňuje. Potom jsem byla oslovena, abych vedla kurzy i pro dospělé.
Co vás na tom baví?
Nadšení lidí, které se střihem seznámím. A také to, že můžu trochu rozšířit povědomí o neviditelné profesi střihače. To je téma, kterého jsem se vlastně dotkla i ve své bakalářské práci.
Co se potenciální účastníci kurzu naučí?
Kurz je koncipovaný tak, aby úplným začátečníkům představil střih. Tudíž bych ho nedoporučila lidem, kteří už zkušenosti mají, ti by se tam možná mohli trochu nudit. Budeme tam probírat technické základy, což je se střihem nutně spojené a je nutné je znát. Dál na kurzu učíme práci se střihovým programem. Vybrali jsme DaVinci Resolve, který je zadarmo a dostupný pro všechny. Důležitým aspektem střihu je také dramaturgie, jejímž základům se také budeme věnovat. Tou největší součástí kurzu bude jeho praktická část, v rámci které si účastníci kurzu můžou přinést vlastní materiál, se kterým budou následně pracovat. A kdyby se chtěli dotknout něčeho profesionálnějšího, tak mám připravenou jednu gangsterku z českého prostředí a materiál dokumentárního charakteru, takže si budou moci vyzkoušet i něco žánrového.