JAK?
Vždycky mě fascinovaly situace, které zničehonic ovládl chaos a anarchie, ať už se jednalo o pouliční šarvátky, šamanské seance umocněné psychotropními látkami nebo mejdany, na kterých účastníci hromadně ztráceli hlavu pod vlivem přemíry alkoholu.
To samé platí pro moje natáčení. Dopředu nic nepíši ani nepřipravuji a nechávám situacím přede mnou volný průběh, jako při natáčení dokumentu. To mi činí největší potěšení. A kdykoli zavládne chaos, moje radost ještě roste. Právě proto jsem se, místo vytvoření skutečného scénáře, rozhodl tento hutný a pohlcující příběh jednoduše vyprávět. Skupina tanečníků se sejde v osamělé budově, aby zde připravili představení. Po jejich poslední zkoušce zavládne chaos. Na základě poznámek na jednu stránku se mi podařilo zachytit okamžiky pravdy a v obrazech převyprávět tyto události v jednom sledu. Když chcete po tanečnících, hercích nebo nehercích, aby se fyzicky nebo slovně projevili neuspořádaným nebo chaotickým způsobem, neobejdete se bez improvizace.
To se týkalo i tance. Kromě úplně první scény, která měla předem danou choreografii, měli tanečníci absolutní svobodu projevit se svým vlastním jazykem, velmi často až nevědomým, a odhalit svou osobní vnitřní vřavu. Jejich spontánnost a současně fyzické mistrovství, s jakými předváděli taneční styly jako vogue, waack nebo krump, mi vyrazila dech. Když pracujete s těmi nejlepšími tanečníky, je to až omračující.
Jednotlivé scény jsme natáčeli chronologicky, abychom jednak dosáhli vzájemné důvěry, jednak podpořili duch zdravé soutěživosti, která tanečníky motivovala k ještě psychotičtějším výkonům. Tanec bývá vnímán jako něco, v čem je každý krok naplánovaný. Já jsem se naopak snažil svoje protagonisty přimět k tomu, aby napodobovali stavy posedlosti podobné těm, které se odehrávají při rituálních tranzech.
Přestože drogy mají v příběhu rozhodně své místo, nesnažil jsem se zobrazit změněné stavy vědomí pomocí vizuálních efektů a zvuků z pohledu subjektu, na svoje postavy jsem se naopak striktně díval z vnějšku. Dalším pravidlem bylo točit velice rychle a v dlouhých záběrech, což nám umožnilo vskutku výjimečné místo natáčení. Díky tomu jsem v únoru 2018 všechny záběry dokončil během dvou týdnů. Nicméně choreografii do první scény jsme s tanečníky zkoušeli předem.
Nemůžete mluvit o tanci a nezmínit se o hudbě. Respektovali jsme dobu, ve které se film odehrává, takže v něm nenajdete hudbu, ať už rytmickou či melodickou, která by vznikla až po polovině 90. let. Také jsme se snažili použít známé skladby a využít emocí, které v divákovi samy o sobě vyvolají.