Izrael • 2013 • 120 min. • Režie: Ari Folman • anglická verze • české titulky • přístupný • Digital Cinema Package • 1,85 : 1 • Dolby Digital
Premiéra: 8. srpna 2013 • Konec monopolu: 28. května 2020
Herečka Robin Wright hraje sebe samu: filmovou hvězdu za zenitem, které s přibývajícími vráskami ubývá rolí. Na stole leží možná poslední velká nabídka. Filmové studio chce naskenovat její tělo, pohyby i emoce, a koupit si tak virtuální herečku, která už nezestárne ani o den. Strach z konce kariéry, příslib věčného mládí ve světě filmu a štědrá finanční kompenzace nakonec Robin přimějí souhlasit. Po dvaceti letech se vydává jednat o prodloužení smlouvy na futurologický kongres. Ocitá se ve světě zcela transformovaném a fantazijním, v animované zóně, kde každý může být, kým chce. Vizuálně omračující zpracování povídky kultovního autora sci-fi Stanisława Lema (Solaris) je osobitou reflexí společnosti, která vzývá kult mládí a opájí se průmyslově vyráběnými iluzemi. Režisér Ari Folman (Valčík s Bašírem) originálním způsobem kombinuje herecké výkony (Harvey Keitel, Paul Giamatti) s animovanými pasážemi, přičemž zápletku ponechává otevřenou různým interpretacím. Navrch přidává divákům bonus: množství na první pohled skrytých detailů a hříček, které vyniknou až při opakovaném zhlédnutí filmu.
Futurologický kongres je ojedinělý počin, který se nepodobá ničemu, co jsme viděli. Formální i obsahovou stránkou velmi ambiciózní snímek útočí na smysly diváka plejádou vjemů a klade nároky na jeho důvtip, proto jsme byli hodně zvědaví na první reakce. Množství nadšených ohlasů nás pak skoro zaskočilo – po prvních uvedeních v Karlových Varech a ve festivalových Ozvěnách v Praze jsme z entuziastické zpětné vazby pochopili, že film disponuje onou obtížně popsatelnou magií, která dělá z ordinérního filmového díla kult. Ať už je to tématem, detaily rafinovaně vsunutými mezi řádky nebo halucinační animovanou sekvencí, film zanechává na divácích opravdu hluboký, až fyzický dojem.
Jan Noháč, Aerofilms