ARCHIV

Futurologický kongres

Nejnovější snímek osobitého režiséra Ariho Folmana zve diváka na vizuálně omračující jízdu, ve které se ztrácí hranice mezi fantazií, realitou a snem.

Přehrát trailer

PREMIÉRA

8. 8. 2013

V kinech

Nehraje se

Zobrazit program

Izrael • 2013 • 120 min. • Režie: Ari Folman • anglická verze • české titulky • přístupný • Digital Cinema Package • 1,85 : 1Dolby Digital
Premiéra:  8. srpna 2013 • Konec monopolu: 28. května 2020

 

Herečka Robin Wright hraje sebe samu: filmovou hvězdu za zenitem, které s přibývajícími vráskami ubývá rolí. Na stole leží možná poslední velká nabídka. Filmové studio chce naskenovat její tělo, pohyby i emoce, a koupit si tak virtuální herečku, která už nezestárne ani o den. Strach z konce kariéry, příslib věčného mládí ve světě filmu a štědrá finanční kompenzace nakonec Robin přimějí souhlasit. Po dvaceti letech se vydává jednat o prodloužení smlouvy na futurologický kongres. Ocitá se ve světě zcela transformovaném a fantazijním, v animované zóně, kde každý může být, kým chce. Vizuálně omračující zpracování povídky kultovního autora sci-fi Stanisława Lema (Solaris) je osobitou reflexí společnosti, která vzývá kult mládí a opájí se průmyslově vyráběnými iluzemi. Režisér Ari Folman (Valčík s Bašírem) originálním způsobem kombinuje herecké výkony (Harvey Keitel, Paul Giamatti) s animovanými pasážemi, přičemž zápletku ponechává otevřenou různým interpretacím. Navrch přidává divákům bonus: množství na první pohled skrytých detailů a hříček, které vyniknou až při opakovaném zhlédnutí filmu.

Futurologický kongres je ojedinělý počin, který se nepodobá ničemu, co jsme viděli. Formální i obsahovou stránkou velmi ambiciózní snímek útočí na smysly diváka plejádou vjemů a klade nároky na jeho důvtip, proto jsme byli hodně zvědaví na první reakce. Množství nadšených ohlasů nás pak skoro zaskočilo – po prvních uvedeních v Karlových Varech a ve festivalových Ozvěnách v Praze jsme z entuziastické zpětné vazby pochopili, že film disponuje onou obtížně popsatelnou magií, která dělá z ordinérního filmového díla kult. Ať už je to tématem, detaily rafinovaně vsunutými mezi řádky nebo halucinační animovanou sekvencí, film zanechává na divácích opravdu hluboký, až fyzický dojem.
Jan Noháč, Aerofilms

Biografie tvůrců a protagonistů

ARI FOLMAN režisér

Poté, co v 80. letech dokončil vojenskou službu, uskutečnil Ari Folman svůj sen projet svět s batohem na zádech. Po dvou navštívených zemích a pouhých dvou týdnech si ale Ari uvědomil, že cestování není jeho šálkem čaje a usadil se v malých hotýlcích v jihovýchodní Asii, odkud začal psát svým přátelům a domů dopisy, v nichž si vykonstruoval ideální cestu kolem světa. Nakonec jej rok na jednom místě strávený popisováním plodů své fantastické představivosti přiměl k návratu domů a studiu filmu.

Jeho absolventský film Comfortably Numb (1991, Příjemně paralyzovaný) zdokumentoval Ariho blízké přátele na pokraji nervového zhroucení při útocích během První války v Zálivu, zatímco irácké raketové střely přistávaly všude v Tel Avivu. Výsledek byl komický i absurdní zároveň a získal cenu Izraelské filmové akademie za nejlepší dokumentární film. V letech 1991-1996 točil Ari dokumentární speciály pro televizi, především v okupovaných oblastech. V roce 1996 se podílel na scénáři podle románu českého autora Pavla Kohouta k celovečernímu filmu Svatá Klára (Saint Clara), který rovněž spolurežíroval. Film získal sedm cen Izraelské filmové akademie, včetně ceny za nejlepší režii a nejlepší film. Svatá Klára zahajovala sekci Panorama berlínského filmového festivalu a získala Cenu diváků. Film byl nadšeně přijat kritiky a promítal se po celé Americe i Evropě. Ari pokračoval v režírování úspěšných dokumentárních seriálů a v roce 2001 natočil svůj druhý celovečerní film. Made in Israel je futuristickou fantazií, která se točí kolem pronásledování posledního žijícího nacisty. Ari je rovněž autorem scénářů několika úspěšných izraelských televizních seriálů, včetně oceněného seriálu In Treatment (Be Tipul, V odborné péči), který se stal předlohou nového stejnojmenného seriálu HBO.

První kroky směrem k animaci učinil Ari ve svém seriálu The Material that Love is made of (Látka, z níž je utkána láska) – každá epizoda začíná pětiminutovou dokumentární animací, která představuje vědce prezentující své teorie evoluce lásky. Tento úspěšný pokus o dokumentární animaci přivedl Ariho k vytvoření jedinečného formátu snímku Valčík s Bašírem. Tento film, založený na skutečné události, je pátráním v režisérově paměti po chybějících kouscích událostí během Libanonské války v polovině 80. let. Z pohledu Ariho bylo naprosto přirozené přetvořit toto pátrání do animace, plné imaginace a fantazie.

ROBIN WRIGHTOVÁ Robin Wrightová

Robin Wrightová zanechává každým svým filmem v Hollywoodu nesmazatelnou stopu. V současnosti je možné ji vidět po boku Kevina Spaceyho v kritiky oceňovaném seriálu Dům z karet, produkovaném Davidem Fincherem. Robin je v recenzích vychvalována za působivý portrét Claire Underwoodové. První sezóna seriálu je nyní k dispozici exkluzivně na Netflixu a zároveň byla zahájena produkce druhé sezóny. V poslední době dokončila natáčení filmu A Most Wanted Man s Phillipem Seymourem Hoffmanem. Na velkém plátně jsme ji naposledy viděli v ceněném snímku Davida Finchera Muži, kteří nenávidí ženy jako novinářku Eriku Bergerovou, kterou se zavázala ztvárnit i v následujících dvou částech trilogie. Rovněž ji uvidíme po boku Naomi Wattsové ve filmu Dvě matky.

Robin neustále sbírá pochvalné recenze za role rozdílných postav. V roce 2010 se jí dostalo kritického uznání za roli Mary Surrattové ve strhujícím soudním dramatu Roberta Redforda Konspirátor. Loni zazářila vedle Woodyho Harrelsona v dramatu Orena Movermana Rampart. Chválu sklidila rovněž v roce 2009 za ztvárnění postavy Pippy Lee ve filmu Rebeccy Millerové The Private Lives of Pippa Lee. Ve stejném roce jsme Robin Wrightovou viděli také ve vánoční klasice Vánoční koleda v režii Roberta Zemeckise.

Robin je v posledních letech neustále oceňována za své mimořádné výkony. Na 35. festivalu amerického filmu v Deauville byla poctěna cenou za dosavadní životní dílo. Poprvé byla nominována již v roce 1995 na Zlatý glóbus a cenu sdružení herců Screen Actors Guild za nezapomenutelnou vedlejší roli „Jenny“ ve snímku Roberta Zemeckise Forrest Gump, ověnčeném Oscarem za nejlepší film. Wrightová si vysloužila druhou nominaci Screen Actors Guild za hlavní roli ve filmu Nicka Cassavetese She's So Lovely (Jak ta je úžasná, 1997) a třetí nominaci za hlavní roli v televizním filmu nebo mini-seriálu v seriálu Freda Schepisiho Empire Falls. Získala rovněž tři nominace na ceny Independent Spirit za role ve filmech Loved Erina Dignama, Nine Lives Rodriga Garciy a Sorry, Haters Jeffa Stanzlera. Wrightová kromě toho účinkovala a byla výkonnou producentkou ve filmu Deborah Kampmeierové Virgin, který získal nominaci na cenu Independent Spirit za první celovečerní film, známou také jako „Cena Johna Cassavetese“.

Robin Wrightová dále účinkovala v filmu Bennetta Millera Moneyball s Bradem Pittem a Jonah Hillovou, v kultovní klasice Roba Reinera The Princess Bride, ve filmu What Just Happened Barryho Levinsona, Hounddog Deborah Kampmeierové, u nějž byla Robin rovněž výkonnou producentkou. Dále hrála ve filmech State of Play Kevina Macdonalda, Breaking and Entering Anthonyho Minghelly, Beowulf Roberta Zemeckise, The Singing Detective Keitha Gordona, White Oleander Petera Kosminsky, Hurlyburly Anthonyho Drazana, The Pledge Seana Penna, Message in a Bottle Luise Mandokiho, Unbreakable M. Nighta Shyamalana, Moll Flanders Pena Denshama, Toys Barryho Levinsona a Room 10 pro seriál časopisu GLAMOUR s názvem „Reel Women Film Series“.

Ke stažení

Nenašli jste, co hledáte?

Objemnější soubory, včetně fotografií v tiskové kvalitě, promo materiály, plakáty atd., najdete na našem úložišti aero.capsa.cz. Na vyžádání vám k němu rádi zašleme přístupové údaje.

Podpořeno programem EU Kreativní Evropa

Zpět
Futurologický kongres
Menu Nahoru