Ve stopách Buñuela přiletí z MET Anděl zkázy

 

12. 11. 2017 – Svátek surrealismu a opulentní hudební imaginace, ale taky rekordní tón sopranistky Audry Luna, to vše nabídne pokračování sezóny přímých přenosů z Met. Opera Anděl zkázy současného britského skladatele Thomase Adèse, inspirovaná stejnojmenným satirickým filmem legendárního Luise Buňuela z roku 1962, zazní jako letošní premiéra Met už v sobotu 18. listopadu

Ve stopách Buñuela přiletí z MET Anděl zkázy

 

Na Adèsovo svébytné ztvárnění mezní lidské situace, kdy se přátelská návštěva v pohádkově elegantním sídle proměňuje v hrozivou past plnou bizarně symbolických výjevů, se tak díky přímému přenosu mohou těšit diváci dvou tisícovek kinosálů v 73 zemích světa včetně 25 kin v českých a moravských městech.

Ochromená vůle k činu
Nová inscenace, která měla v Met slavnostní premiéru na konci října, sbírá nadšené kritiky. New York Times v recenzi doporučují: „Pokud se v letošní sezóně chystáte na< jedinou inscenaci, jděte na tuhle. Adèsova čerstvá adaptace Anděla zkázy, ověnčená vítězstvím v kategorii Premiéra roku 2017 z prestižní soutěže International Opera Awards, pracuje podobně jako Buňuelův vizionářský film už od úvodních scén s vrstevnatou symbolikou: na jevišti se pasou ovce a krátce se ukáže medvěd, předváděná zvířata mají přitom sloužit k pobavení hostů luxusní večeře pořádané manželským párem aristokratů. Současně však z domu prchá služebnictvo a hostitelé i hosté postupně zjišťují, že ačkoliv jim fyzicky nic nebrání v odchodu, neviditelná síla jim znemožňuje prostor domu opustit.

Právě nevysvětlitelnou ztrátu vůle, potažmo chybějící vůli k činu, zmiňuje autor opery a její dirigent Thomas Adès jako jeden z klíčových motivů inscenace, na jejímž libretu se vedle hlavního libretisty a režiséra Toma Cairnse sám podílel.



Adès má navíc k zasvěcenému rozvíjení buňuelovských motivů nejlepší předpoklady: Dawn Adèsová, skladatelova matka, patří k věhlasným vědkyním surrealistického umění. New York Magazine si pak mimo jiné všímá nových významových vrstev, jež Adèsova hudební imaginace otvírá a vnímá ji jako zářný příklad toho, že se „hudba mimořádného mistrovství dokáže dotknout všeho, co je v nás ryzí“.

New York Times naproti tomu oceňuje znepokojivou aktuálnost a politický přesah inscenace v době, kdy se „mnozí cítí v pasti guerillových bojů o elity, ekonomickou spravedlnost a hranice; vůle ke změně přesto jaksi chybí“.

Nebeský tón jako metafora překonání hranic
Adès, jinak milovník a brilantní klavírní interpret Janáčka i držitel Grammy za vlastní operní adaptaci Shakespearovy Bouře, však zároveň našel pro svého Anděla zkázy kongeniální tvůrčí tým. Obratná režie zkušeného Toma Cairnse ponechává prostor rozmanitým interpretačním rovinám, aniž sklouzne k nesrozumitelnosti. Za zmínku stojí rovněž výmluvná scéna a kostýmy v Met debutující Hildegardy Bechtler.

A ačkoliv je Anděl zkázy především typickým sborovým dílem, Adès dokázal – ať už jde o milostný duet nebo árii – vetknout jasně rozeznatelnou hudební tvář téměř všem 15 sólovým rolím. Výkony všech pěvkyň a pěvců (jen namátkou: Christine Rice v árii „Za mořem“, Sophie Bevan a David Portillo v duetu snoubenců, Amanda Echalaz a Joseph Kaiser jako čím dál šílenější hostitelé atd.) označil pak The Huffington Post právem jako obdivuhodné.

Zcela historický pěvecký výkon, který Met na svém facebookovém profilu přirovnává ke „skoku o tyči až ke Slunci“, však prezentuje koloraturní sopranistka Audrey Luna v roli Leticie. S famózní pěvkyní Adès spolupracoval už na své předchozí operní adaptací Shakespearovy Bouře (v Met 2012) a sám její ‚stratosférické‘ A nad vysokým C chápe jako metaforu schopnosti překonání hranic. Jde o nejvyšší tón, který v 137leté historii Met zazní na podiu z lidských hlasivek.

The New York Times v oslavné recenzi Anděla zkázy konstatuje, že se Adèsovi podařilo temné stránky buňuelovské předlohy patřičně odlehčit groteskními a humornými prvky a závěrem přidává návodné doporučení: „Pokud se v letošní sezóně chystáte na jedinou inscenaci, jděte na tuhle.“

Surrealisticky nezapomenutelným večerem z Met provede mezzosopranistka Susan Graham.


PROGRAM SEZÓNY 2017/2018

Vincenzo Bellini: Norma /nová inscenace/
7. října 2017
Dirigent: Carlo Rizzi
Režie: Sir David McVicar
Radvanovsky, DiDonato, Calleja, Rose

Wolfgang Amadeus Mozart: Die Zauberflöte (Kouzelná flétna)
14. října 2017
Dirigent: James Levine
Režie: Julie Taymor
Schultz, Lewek, Castronovo, Werba, Pape

Thomas Adès: The Exterminating Angel (Anděl zkázy) /premiéra v Met/
18. listopadu 2017
Dirigent: Thomas Adès
Režie: Tom Cairns
Luna, Echalaz, Matthews, Bevan, Coote, Rice, Davies, Kaiser, Antoun, Portillo, Moore, Gilfry, Burdette, Van Horn, Tomlinson

Giacomo Puccini: Tosca /nová inscenace/
27. ledna 2018
Dirigent: Andris Nelsons
Režie: Sir David McVicar
Opolais, Grigolo, Terfel, Carfizzi

Gaetano Donizetti: L’elisir d’amore (Nápoj lásky)
10. února 2018
Dirigent: Domingo Hindoyan
Režie: Bartlett Sher
Yende, Polenzani, Luciano, D’Arcangelo

Giacomo Puccini: La bohème (Bohéma)
24. února 2018
Dirigent: Marco Armiliato
Režie: Franco Zeffirelli
Jončeva, Phillips, Fabiano, Meachem, Lavrov, Rose, Plishka

Gioachino Rossini: Semiramide
10. března 2018
Dirigent: Maurizio Benini
Režie: John Copley
Meade, DeShong, Camarena, Abdrazakov, Speedo Green

Wolfgang Amadeus Mozart: Così fan tutte (Takové jsou všechny) /nová inscenace/
31. března 2018
Dirigent: David Robertson
Režie: Phelim McDermott
Majeski, Malfi, O’Hara, Bliss, Plachetka, Maltman

Giuseppe Verdi: Luisa Miller
14. dubna 2018
Dirigent: James Levine
Režie: Elijah Moshinsky
Jončeva, Petrova, Beczała, Domingo, Vinogradov, Beloselskij

Jules Massenet: Cendrillon (Popelka) /premiéra v Met/
28. dubna 2018
Dirigent: Bertrand de Billy<>br Režie: Laurent Pelly
DiDonato, Coote, Blythe, Kim, Naouri

The Met: Live in HD - o projektu
Přenosy The Met: Live in HD kombinují špičkové operní umění s nejmodernějšími technologiemi. High Definition (HD) je akronym pro vysoké obrazové rozlišení, které svou kvalitou daleko převyšuje kvalitu formátu DVD. Zvuk je přenášen v prostorovém šestikanále 5.1. Přenosy „The Met: Live in HD“ začaly v České republice fungovat v prosinci roku 2007. Každou sezonu je u nás navštíví okolo 40 000 diváků. Celosvětově se na přenosy z Met prodalo od začátku tohoto projektu již více než 19 miliónů vstupenek. Držitelem licence na přímé přenosy z Metropolitní opery New York do České republiky je filmová distribuční společnost Aerofilms.

The Met live in HD online
Oficiální stránky z přenosů MET
Recenze a úvody k představením stejně jako veškerý program Aerofilms přenosů do kin čtěte na webu www.vicenezfilm.cz
Přátele operních, baletních a jiných přenosů do kin zveme na Facebookový profil Aerofilms | Víc než film

Podobné novinky

Děsivá, sexy a cool. Do kin míří Thelma.
Revoluční dokument ukáže nejslavnějšího japonského umělce pod lupou
Škodolibou komedii Dokud nás svatba nerozdělí představí v Praze režisér Eric Toledano
Earth: Den na zázračné planetě uvedou česká kina v sérii speciálních předpremiér
Premiéra karlovarského hitu Chlapi nepláčou přivítá delegaci k filmu

Novinky e-mailem/

Nesledujte tento web — běžte raději do kina.

Přihlašte svůj e-mail a vždy, když bude něco zajímavého, dáme vám vědět.


 

© 2005–2017 Aerofilms